Slik treffer klimameldingen deg

Økt bruk av bompenger, forbud mot oljefyring og flere grønne avgifter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men regjeringens klimamelding inneholder også løfter om bedre sykkelveier og kollektivtilbud.

- Noe vil oppfattes som belastende og noe vil ikke bli oppfattet som belastende, sier kommunalminister Åslaug Haga (Sp) i en kommentar til hvordan klimameldingen slår ut for norske forbrukere.

Blant de mer håndfaste tiltakene i meldingen er forslaget om et forbud mot oljekjeler i nye bygg. Regjeringen ønsker også å forby utskifting av gammel oljekjel med ny i eksisterende bygg og legger opp til at fornybar varme - og ikke strøm - skal ta oljefyringens plass.
Bompenger
Regjeringen åpner også for økt bruk av bompenger og veiprising, blant annet for å finansiere kollektivtransport.

- Men dette skal fremdeles bestemmes lokalt slik det framgår av hovedstadsmeldingen, understreker statsminister Jens Stoltenberg (Ap).

Regjeringen legger også opp til utvikling av nye teknologier knyttet til havvindmøller samt en omlegging av skatte- og avgiftssystemet i mer miljøvennlig retning. Men det innebærer ikke nødvendigvis at vi skal betale mer i skatt og avgifter.

- Regjeringen vil holde skattenivået fra 2004, men øke miljø- og klimaavgifter mot tilsvarende reduksjoner av andre skatter og avgifter, heter det i meldingen.

Prisen på flyreiser kan imidlertid komme til å bli høyere, dersom regjeringen får det som den vil. I klimameldingen står det nemlig at Norge skal arbeide for en beskatning av internasjonal luftfart og for at inntektene fra en slik skatt skal bidra til finansieringen av FN.


Sykkel og jernbane
Norge har en syklende statsminister, og sykkelfolket loves bedre framkommelighet i klimameldingen. Samtidig skal belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk styrkes. Tanken om høyhastighetstog holdes også varm i klimameldingen, der det heter at en planprosess skal settes i gang.

- Vi skal også satse videre på biodrivstoff og biobrensel, sier miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV).

Norge har også ambisjoner om å være pådriver i det europeiske arbeidet for å skjerpe kravene til kjøretøyer og jobbe for at biler som selges etter 2015, skal kunne bruke betydelige andeler klimanøytrale eller utslippsfrie drivstoff.

- Innen 2020 skal alle kommunale og statlige kjøretøy bruke CO2-fritt eller CO2-nøytralt drivstoff, lover regjeringen.

Også på søppelplassene blir det endringer dersom regjeringen får gjennomslag for sin klimamelding. Deponering av nedbrytbart avfall skal forbys fra 2009. Og avfall, som legges på deponi, vil fortsatt bli ilagt deponiavgift.

(NTB)