Slik vil amerikanske myndigheter skremme folk fra å tekste mens de kjører

Vi advarer mot sterke scener.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Trafikkorganisasjoner tar stadig i bruk nye virkemidler for å få folk til å forstå de alvorlige konsekvensene som kan oppstå i trafikken, om en gjør den minste lille feil bak rattet.

Tidligere i år fikk New Zealands trafikkorganisasjon mye skryt for sin nye trygg trafikk-kampanje, hvor de prøver å forhandre forholdet mellom sjåfør og hastighet.

Reklamen viser hvordan to sjåfører innser at de kommer til å kollidere - når det allerede er for sent.

Men amerikanske myndigheter har tatt det hele et skritt lenger.

Skremmende video I en ny reklame legger National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ingenting imellom for å vise hvilke brutale følger det kan få å tekste på mobilen mens en sitter bak rattet.

Reklamen er først og fremst rettet mot ungdom, og viser en ungdomsgjeng som holder på med mobilene sine mens de kjører. Når også den unge sjåføren får en tekstmelding som hun velger å svare på, går det fryktelig galt.

Mot slutten av videoen vises en politimann foran bilvraket, mens han opplyser om at han ville gitt sjåføren bot om han hadde sett at hun tekstet mens hun kjørte:

«Det kan redde livet hennes.»

Så vises teksten «Tekster du mens du kjører må du betale for det».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarer mot distraksjoner Ifølge nettsida distraction.gov har over 70 prosent av amerikanske ungdommer og unge voksne sendt eller lest en tekstmelding mens de kjører.

I 2012 ble 3 328 mennesker drept i trafikken, som følge av distraherte sjåfører, ifølge nettsida.

Myndighetene advarer mot mange former for distraksjoner i trafikken, som samtaler med passasjerer, spising eller at man taster på GPSen.

«Likevel, fordi tekstmeldinger krever visuell, manuell og kognitiv oppmerksomhet fra føreren, er dette klart den mest alarmerende distraksjonen,» heter det på nettsida.

Ifølge en studie fra University of Michigan Transportation Research Institute svarer rundt 25 prosent av amerikanske ungdommer på en tekstemelding minst én gang hver gang de kjører.