Slik vil de styre Oslo

De rødgrønne partiene presenterer byrådsplattform i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Påtroppende «byregjeringsleder» Raymond Johansen la særlig vekt på boligutgbygging, miljø, eldreomsorg og barn da han innledet presentasjonen av de rødgrønne partienes byrådsplattform i dag.

De tre forhandlingslederne fra SV, Ap og MDG kom smilende inn til pressekonferansen på Østmarksetra.

- Det er en historisk dag. Det er et skifte i Oslo etter 19 år. Det er første gang MDG er med i et samarbeid, og det er første gang disse tre partiene skal styre sammen, sier Johansen.

- Vi har vært her fra 25. september til 16. oktober, og det har nesten vært solskinn hver eneste dag, så det lover godt, sier han spøkefullt.

Johansen sier at de vil endre navnet på de som styrer byen fra «byrådet» til «byregjeringen». Selv skal han nå bli «byregjeringsleder».

I dag mangler det 20 000 boliger i Oslo.

- Vi vil sørge for et taktskifte i boligutbyggingen. Det må reguleres adskillig mer, og det må sikres et tilstrekkelig antall byggeklare tomter, sier Johansen.

60 kilometer sykkelvei MDGs forhandlingsleder Lan Marie Nguyen Berg la ikke uventet vekt på miljøtiltakene i plattformen. De tre partiene vil blant annet bygge 60 kilometer med sykkelvei. De vil også redusere biltrafikken med en femtedel innen denne fireårsperioden, og 30 prosent innen 2030. De vil også sponse el-sykler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De vil lage egne ekspress-sykkelveier inn til Oslo fra Akershus og bygge et finmasket sykkelveinett i byen.

Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal bli blifritt innen fire år. Dette skal skje gradvis, og de vil begynne med en rekke prøveprosjekter, i samarbeid med de aktørerene som blir rammet, opplyser Berg.

- Hva skjer med taxiene?

- Vi vil se på en rekke ulike løsninger. Vi har ikke klar en pakke nå, sier Berg.

I byrådserklæringen skriver de at de vil jobbe for at alle taxier blir utslippsfrie i løpet av byrådsperioden.

De rødgrønne er også enige om at en utbygging av E18 ved byen ikke skal øke biltrafikken. Dette er det delte meninger om i Arbeiderpartiet. Arbeidet med planlegging og oppkjøp av nye arealer som bygger opp under at vegkapasiteten skal økes, vil bli stanset.

T-baneløft I stedet for å bygge ut E18 vestover ønsker den nye byregjeringen å bygge en helt ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum. I byrådserklæringen omtaler de det slik:

«I følge transportetatene Ruter, Jernbaneverket og Statens vegvesen er ny t-banetunnel gjennom indre by det viktigste samferdselsprosjektet i Norge. Dette tiltaket vil ha store effekter på hele regionen og vil gjøre det mulig å dramatisk øke kapasiteten på T-banenettet og åpne for nye linjeutvidelser i fremtiden».

Men ny t-banetunnell er ikke den eneste store t-baneutbyggingen det nye byrådet ser for seg. De sier også at de vil prioritere Fornebubanen, Ahusbanen og tverrforbindelse i Groruddalen, samt en rekke større vedlikeholdstiltak i t-banenettet.

De vil også bygge trikkelinje langs Ring 2 for å erstatte buss med trikk.

Den nye såkalte byregjeringen i Oslo vil også rydde unna bensin- og diesel-biler som stenger for kollektivtransport og el-biler. Det skal etableres egne miljøfelt og kollektivfelt på eksisterende vei i E18 vestover, E6 i Groruddalen og langs Ring 3.

Det vil bli dyrere å passere bomringen i rushtiden enn det vil koste de periodene med mindre trafikk. I byrådserklæringen står det at de vil innføre innføre miljø- og tidsdifferensierte takster i bomringen.
 
To barnehageopptak Arbeiderpartiet har fått gjennomslag for sin modell for eiendomsskatt. Pengene fra denne skatten vil blant annet brukes til tjenester for barn og eldre.

SVs Marianne Borgen påpeker at det gradvis vil innføres gratis halvdagspass i Aktivitetsskolen i åtte bydeler i Oslo Øst og sentrum.

- Dette handler om å utjevne urettferdige forskjeller som barn er rammet av over lengre tid i denne byen, sier hun.

Hun trekker også fram at de vil innføre to barnehageopptak i året og bygge 3000 nye barnehageplasser.

Det vil også bli startet forsøk med kvelds-, helge- og nattåpne barnehager. Utvidede åpningstider skal dekke behovene til foreldre som jobber utenom normalarbeidsdagen.

- Mer åpenhet Samtidig vil de sørge for 500 flere årsverk i eldreomsorgen, og de vil ta imot det antallet flyktninger Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) ber om, men vil ikke spesifisere noe tall.

- Jeg er veldig glad for at Oslo vil ta sin del av dugnaden som trengs for å møte den utfordringen Norge står ovenfor med flyktningkrisen, sier Borgen.

De tre partiene ønsker også å jobbe for mer åpenhet i Oslo, opplyser Johansen.

Gratis kollektivreiser De rødgrønne er også enige om å la barnehage- og skolebarn slippe å betale når de reiser kollektivt på dagtid utenom rushtiden. Samtidig skal barnehager og skoler også få begynne å besøke museer uten å betale billett.

De vil også være «en foregangskommune for dyrevelferd».

Byrådspartnerne er også enige om å jobbe for en egen dyrekrimgruppe i hovedstaden.

SV får ordføreren Fredag ble det kjent at Marianne Borgen som blir SVs aller første ordfører i hovedstaden.

SV, Ap og MDG har ikke flertall alene og trenger støtte for å få gjennom sin politikk.

Rødt er villig til å garantere støtte til budsjettene de neste fire årene, men krever samtidig full stans i kommersialiseringen av velferdstjenester. Det betyr at alle nye barnehager, sykehjem og andre kommunalt finansierte velferdstjenester skal drives av kommunen eller ideelle aktører.

Rødt vil offentliggjøre hvordan de stiller seg til avtalen i kveld.

- Vi har veldig god tro på at vi får en samarbeidsavtale med Rødt, sier Johansen.

Han håper også flere av de andre partiene vil slutte seg til politikken på flere områder.

Saken oppdateres fortløpende.

NYTT STYRE I OSLO:
 Byrådserklæringen i Oslo legges fram på Østmarkssetra. Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) 
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NYTT STYRE I OSLO: Byrådserklæringen i Oslo legges fram på Østmarkssetra. Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer