Frp vil innføre moms på elbil

Slik vil Frp løse bompengekrisa: Tar milliarder fra elbilistene

Frp vil ha moms på elbil allerede fra neste år. Det kan gi 7 milliarder til statskassa som igjen kan brukes til å kutte i bompengene.

GIR OG TAR: Moms på elbil skal gi 7 milliarder kroner ekstra til statkassa - som igjen kan gi kutt i bompengene, om Frp får viljen sin. Foto: Bjørn Langsem
GIR OG TAR: Moms på elbil skal gi 7 milliarder kroner ekstra til statkassa - som igjen kan gi kutt i bompengene, om Frp får viljen sin. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Vi ser nå et folkelig oppgjør mot bompenger over hele landet. Bilistene har betalt for mye over lang tid, og nå er det naturlig at også elbilene bidrar til spleiselaget, sier Frps finanspolitiske talsmann, Sivert Bjørnstad, til Dagbladet.

Valgkampsak

Han mener dette «skiftet» bør starte allerede i statsbudsjettet for 2020, altså det som legges fram i oktober.

Det betyr at Frp må få med seg Høyre, Venstre og KrF til å endre Granavolden-plattformen, der det heter at elbilfordelene, inkludert momsfordelen, skal gjelde hele perioden.

Dersom de fire regjeringspartiene blir enige, kan Frp bruke seieren i kommunevalgkampen. Bjørnstad mener dette grepet kan stagge bompengeopprøret både ute i landet og i egne Frp-rekker.

Elbilfordelene utgjør i dag om lag 18 milliarder kroner i året totalt.

- Det betyr store tap for staten. Disse pengene kunne vært brukt til bedre samferdsel og mindre bompengebelastning for den enkelte. Tida er for at vi reduserer elbilfordelene og gir til de som har de største bompengeutgiftene.

Hvis vi starter med det neste år, vil det gi en inntekt på i overkant av 7 milliarder kroner til staten. Disse pengene kan brukes for å få ned kostnadene bil bompenger. Det er et enkelt grep. Vi viser hvordan vi finansierer kutt i bompengene, sier Bjørnstad.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer