Frp vil innføre moms på elbil

Slik vil Frp løse bompengekrisa: Tar milliarder fra elbilistene

Frp vil ha moms på elbil allerede fra neste år. Det kan gi 7 milliarder til statskassa som igjen kan brukes til å kutte i bompengene.

GIR OG TAR: Moms på elbil skal gi 7 milliarder kroner ekstra til statkassa - som igjen kan gi kutt i bompengene, om Frp får viljen sin. Foto: Bjørn Langsem
GIR OG TAR: Moms på elbil skal gi 7 milliarder kroner ekstra til statkassa - som igjen kan gi kutt i bompengene, om Frp får viljen sin. Foto: Bjørn LangsemVis mer

- Vi ser nå et folkelig oppgjør mot bompenger over hele landet. Bilistene har betalt for mye over lang tid, og nå er det naturlig at også elbilene bidrar til spleiselaget, sier Frps finanspolitiske talsmann, Sivert Bjørnstad, til Dagbladet.

Valgkampsak

Han mener dette «skiftet» bør starte allerede i statsbudsjettet for 2020, altså det som legges fram i oktober.

TA FRA ELBILISTENE: Frps finanspolitiske talsmann Sivert Bjørnstad mener det er på tide at elbilistene betaler mer til fellesskapet, og vil innføre moms på elbil i budsjettet for 2020. Det betyr at Frp må få med de andre tre regjeringspartiene på å endre Granavolden-plattformen.
TA FRA ELBILISTENE: Frps finanspolitiske talsmann Sivert Bjørnstad mener det er på tide at elbilistene betaler mer til fellesskapet, og vil innføre moms på elbil i budsjettet for 2020. Det betyr at Frp må få med de andre tre regjeringspartiene på å endre Granavolden-plattformen. Vis mer

Det betyr at Frp må få med seg Høyre, Venstre og KrF til å endre Granavolden-plattformen, der det heter at elbilfordelene, inkludert momsfordelen, skal gjelde hele perioden.

Dersom de fire regjeringspartiene blir enige, kan Frp bruke seieren i kommunevalgkampen. Bjørnstad mener dette grepet kan stagge bompengeopprøret både ute i landet og i egne Frp-rekker.

Elbilfordelene utgjør i dag om lag 18 milliarder kroner i året totalt.

- Det betyr store tap for staten. Disse pengene kunne vært brukt til bedre samferdsel og mindre bompengebelastning for den enkelte. Tida er for at vi reduserer elbilfordelene og gir til de som har de største bompengeutgiftene.

MENER DET ER URETTFERDIG: Ordførerkandidator Ap i Elverum, Lillian Skjærvik, syns på ingen måte det er greit at regninga for den nye motorveien blir sendt til bilistene. Video: Bjørn Langsem. Klipp: Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Hvis vi starter med det neste år, vil det gi en inntekt på i overkant av 7 milliarder kroner til staten. Disse pengene kan brukes for å få ned kostnadene bil bompenger. Det er et enkelt grep. Vi viser hvordan vi finansierer kutt i bompengene, sier Bjørnstad.

Han sier han regner med dette er en løsning Siv Jensen drøfter med de andre partilederne i regjeringen nå. I forrige uke «innkalte Jensen til krisemøte om bompenger. Fredag ville statsminister og Høyre-leder Erna Solberg si noe annet enn at de fire partilederne snakker sammen.

Håndsrekning til mange

- Om vi får gjennomslag for dette, vil det være et solid svar på bompengekrisa. Det er nå et momentum for å gjøre det, og det er nødvendig at vi tar grep. Jeg tror de andre regjeringspartiene har fått større forståelse for vi må få ned bompengekostnadene for bilistene. Det er snart lokalvalg, og i en rekke byer og kommuner vinner bompengepartiene fram. Det er ikke rart.

- Men jeg tror det er bedre at vi fire partiene i regjeringen finner en løsning som kan styrke oss. For vi aner jo ikke hva bompengepartiene mener om andre saker som eldreomsorg. Et skifte fra elbilfordeler til bompengefordeler vil ha stor støtte i folket, og vil være en god og reell håndsrekning til de mange familiene som sliter med høye bompengekostnader, sier Bjørnstad.

SKEPTISK: Venstre-leder Trine Skei Grande vil ikke åpne for moms på elbiler i busjettforhandlingene i høst. Fredag ville statsminister og Høyre-leder Erna Solberg si noe annet enn at de fire partilederne snakker sammen. Reporter/video: Mats Rønning Vis mer

Håper Høyre, Venstre og KrF forstår

Han mener pengene fra moms på elbil kan brukes til å gi et fradrag til de som har de største bompengekostnadene à la pendlerfradraget.

- Vi får se nærmere på hvordan det skal gjøres og størrelsen på fradraget. En annen måte å bruke pengene på, til å nedbetale bompengegjeld. Om man hadde brukt hele provenyet fra moms på elbil til det, hadde man mer enn halvert dagens bompengebelastning. Om vi hadde brukt halve provenyet, hadde vi redusert kostnadene med 30 prosent. Det er også en betydelig lavere bompengebelastning for bilistene.

- Vi ser at enkelte familier kan få bompengekostnader på titusenvis av kroner med de nye bypakkene, uten at de får noe særlig vei tilbake for pengene. I Oslo skal mer enn 90 prosent gå til helt andre formål enn det bilistene nyter godt av. Det er selvsagt dypt urettferdig. Forhåpentligvis ser de andre partiene i regjeringen nå det Frp har advart mot i tiår, sier Bjørnstad.

PROTEST: Yrkessjåfører protesterer mot økning av bompengeavgiftene og gjennomfører en kjør-sakte-aksjon på innfartsveiene til Bergen. Bildet er fra 2017. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
PROTEST: Yrkessjåfører protesterer mot økning av bompengeavgiftene og gjennomfører en kjør-sakte-aksjon på innfartsveiene til Bergen. Bildet er fra 2017. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

- For lengst nådd 2017-målet

I klimaforliket fra 2012, som Frp stemte mot, er det incentiver for kjøp av elbil. Disse incentivene skulle fjernes i 2017, eller når det var 50 000 elbiler i Norge.

- I dag er tallet over 200 000 elbiler, og vi har passert 2017 med god margin. Det viser at elbilsalget står godt på egne bein. Det er ikke lenger noen god grunn til å beholde elbilincentivene, i alle fall ikke i like stor grad.

- Regjeringen har sagt at man skal frede elbilfordelene til 2021. Jeg mener det er naturlig at man setter en fot i bakken nå, og heller ser på 2020 som en naturlig start på å fjerne noen av de mange fordelene.

BOMPENGER: Mange er sinte og fortvilet etter at bompenge-prisene ble kraftig økt i Oslo-området. 4. oktober samlet flere hundre bilister seg i en kjør-sakte-aksjon fra Hellerudsletta til Oslo sentrum. Reporter: Frode Andresen. Video: Anita Arntzen. Redigering: Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Elbil vil, også med moms, være svært lukrativt. Både fordi man ikke betaler engangsavgift, ikke trafikkforsikringsavgift og fordi strøm er billigere som drivstoff enn diesel og bensin, sier Bjørnstad.

- Granavolden-plattformen sier at alle nye biler skal være utslippsfrie i 2025. Kan moms på elbil gjøre at elbilsalget stopper opp?

- Om det blir en liten nedgang, vil det være midlertidig. For elbilen har fortsatt store fordeler.

Tar ikke fra oljefondet

- Frps landsmøte vedtok å ta ut milliarder fra oljepengene for å fjerne bompengene. I partiet er det også et krav om at noe må skje allerede i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett. Vil Frp-grasrota være fornøyd med det du foreslår?

-Jeg tror ikke de fleste Frp-ere er låst på at dette må skje på den ene eller andre måten. Det som er viktig er resultatet, nemlig at bompengebelastningen går ned. Jeg tror det vil være enklere for de andre partiene å gå med på en løsning med inndekning gjennom moms på elbiler enn gjennom oljefondet, sier Bjørnstad.

Skal komme bilistene til gode

Revidert nasjonalbudsjett behandles nå i finanskomiteen i Stortinget.

- Der vil jeg prøve å inn at når det skjer kostnadsbesparelser i veiprosjekter, så skal den besparelsen komme bilistene til gode gjennom mindre bompenger. sier Bjørnstad.

BOMPENGER: Frp-leder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug forklarer hvorfor vi må betale bompenger. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer