Slik vil Frp omgå handlingsregelen

Handlingsregelen ligger fast. Det samme gjør Frp's ambisjon om å bruke milliarder på vei utenfor regelen.

VIL OMGÅ HANDLINGSREGELEN: Frp og Høyre har startet regjeringsforhandlingene på Sundvolden hotell, der de to partilederne Erna Solberg og Siv Jensen kjemper om gjennomslag for sin politikk. Frp har ikke gitt opp håpet om å få bruke milliarder på vei utenom handlingsregelen, har Dagbladet fått bekreftet. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
VIL OMGÅ HANDLINGSREGELEN: Frp og Høyre har startet regjeringsforhandlingene på Sundvolden hotell, der de to partilederne Erna Solberg og Siv Jensen kjemper om gjennomslag for sin politikk. Frp har ikke gitt opp håpet om å få bruke milliarder på vei utenom handlingsregelen, har Dagbladet fått bekreftet. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Samarbeidsavtalen mellom de fire ikke-borgerlige partiene er krystallklar: «Handlingsregelen ligger fast».

Det betyr imidlertid ikke at Frp har gitt opp håpet om å bruke store penger på veibygging utenom handlingsregelen.

Den samme avtalen slår nemlig fast at det skal «etableres et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbygging mer effektivt».

Et slikt statlig veiselskap har Frp drømt om lenge - nettopp fordi partiet mener det åpner for å bruke milliarder på veiprosjekter utenfor handlingsregelen.   

Kamp rundt forhandlingsbordet I Frp's valgprogram heter det: «Dagens handlingsregel godkjenner kjøp av aksjer og tilførsel av egenkapital til statlige selskaper som såkalte "formuesomplasseringer". Slike formuesplasseringer foretas utenfor handlingsregelen. Denne praksisen må også gjelde samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer i infrastruktur (...).»

Men selv om handlingsregelen forblir uendret, øyner Frp fortsatt store muligheter i dagens regelverk.

Da Frp-leder Siv Jensen møtte pressen på Sundvolden hotell i går, der Høyre og Frp nå hamrer ut sin felles regjeringserklæring, ville hun ikke røpe om hun ser for seg å bruke veiselskapet til å omgå handlingsregelen.   

- Jeg registrerer at siden samarbeidsavtalen ble offentlig kjent, så har det vært mye spekulasjon rundt det operative innholdet i dette veiselskapet. Det vi sa da, som vi fortsatt mener, er at dette må vi utforme i forhandlingene, og så får vi komme tilbake til detaljene, innretning og alt dette når vi er ferdig, svarte hun på Dagbladets spørsmål.

Dagbladet har imidlertid fått bekreftet fra en sentral Frp-kilde at partiet kjemper for at det avtalte veiselskapet skal etableres etter den såkalte Avinor-modellen - som innebærer et finansielt liv utenfor handlingsregelen. 
 
Følger Stoltenbergs eksempel Frp's finanspolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen, har lenge tatt til orde for å etablere et nytt veiselskap etter modell fra det statlige selskapet som står for drift og utbygging av de fleste norske flyplasser.

Avinor er i stor grad selvfinansiert gjennom årlige driftsinntekter på rundt ni milliarder kroner, som flyplassavgifter, mens investeringer delvis finansieres gjennom låneopptak.

Da Solvik-Olsen debatterte handlingsregelen med Jens Stoltenberg (Ap) i Stortinget i fjor, viste han nettopp til Avinor:

- Statsministeren ga inntrykk av at all statlig pengebruk fra regjeringen prioriteres innenfor handlingsregelen, mens Fremskrittspartiet derimot angivelig er uansvarlig som vil finansiere samfunnsøkonomisk lønnsomme veier og jernbane i egne selskaper. Dette er en åpenbar misforståelse, for regjeringen bruker selv denne modellen når de bygger flyplasser. Den kalles Avinor-modellen. Avinor får investere, drifte og planlegge flyplasser utenfor statsbudsjettet.

Da Stoltenberg svarte at det er riktig å skille mellom det staten finansierer over statsbudsjettet og det som finansieres som forretningsvirksomhet - som selvfinansierte Avinor, kontret Solvik-Olsen med følgende salve:

- I 2003 fikk Avinor tilført 7,3 milliarder oljekroner utenfor statsbudsjettet. Det er ikke betalt utbytte i nærheten av dette tilbake igjen.

Han viste til at utbyttet lå på rundt 1,4 milliarder kroner, som han mente var «en ganske dårlig avkastning», og fortsatte:

- Forskjellen på det å bygge veier og flyplasser er ikke at flyplasser er lønnsomme og veier er ulønnsomme. Forskjellen er selskapsformen.
 
Flere penge-dragkamper  Dragkampen om hvordan det avtalte veiselskapet skal finansieres, er langt fra den eneste som foregår på Sundvolden nå. Det er pengebruk som gjennomsyrer konfliktområdene mellom Frp og Høyre, bekrefter en sentral kilde fra forhandlingene til Dagbladet.

Frp ønsker å bruke betydelig mer penger enn det Høyre vil.

Det strides om:

• Pengebruk generelt, altså hvor langt opp mot handlingsregelens fireprosentsgrense de skal gå.
• Hvor høye skattelettene skal være.  Høyre gikk til valg på 25 milliarder i løpet av fire år — Frp har snakket om 50-100 milliarder.
• Hvor mye bompenger kan kuttes - hvor mye av veifinansieringen skal staten overta.
• Hvor mye staten skal finansiere av eldreomsorgen.
• Hvor mye som skal gå til bistand. Begge vil legge om. Frp vil kutte flere milliarder, Høyre vil kutte om lag en milliard.
• Statsrådpostene.