NATURSKJØNT: Yrkessjåfører og personbiler i skjønn forbrødring på ei ferje. Men mange lastebilsjåfører mener personbilførere bør betale mer for billetten. Foto: Odd Roar Lange / Dagbladet
NATURSKJØNT: Yrkessjåfører og personbiler i skjønn forbrødring på ei ferje. Men mange lastebilsjåfører mener personbilførere bør betale mer for billetten. Foto: Odd Roar Lange / DagbladetVis mer

Slik vil lastebilsjåførene løse transportkaoset på Vestlandet

Vil få slutt på lange ferjekøer ved å skru opp prisen - for personbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Terje Grytbakk, avdelingssjef for næringspolitikk i lastebileierforbundet, mener overfor Romsdals Budstikke å ha løsninga på de lange fergekøene på Vestlandet. Køene er et vanlig syn i populære turistområdet på Vestlandet, og forsinker ferieturene til mange nordmenn og turister.

Ingen vitenskap Forbundet mener løsninga er å skru opp prisen for personbilpasseringer.

- Vi har ikke drevet vitenskapelige undersøkelser på dette, men det er en oppfatning blant lastebilsjåfører at unødvendig mange tar med bilen på ferja, sier han til avisa.

- Når du driver med næringstransport koster hvert minutt. Det koster for eksempel omkring 500 kroner å bli stående på ferjeleiet i Molde på grunn av kø.

Uklart - Jeg tror mange som tar ferja daglig hadde latt bilen stå om ferjebillettene ble dyrere, sier Grytbakk.

Seksjonssjef for ferjeseksjonen i Statens vegvesen region midt, Hanne Hagset, sier at lokalpolitikerne på fylkesveisambandet selv kan bestemme takstene - som avgjør hva ferjebillettene skal koste for personbiler.

Det er nylig innført en rabattkortordnind på flere ferjer.

- Vi er ikke sikre på hvor mye mer trafikk det blir av økt rabatt og rimeligere pris, sier Hagset.