Slik vil tyvene gå fram

- Bildet holdes i Oslo og dukker snart opp igjen, sier en kilde som kjenner ransmiljøet godt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Bildene kommer tilbake. Det fins ikke noen i verden som vil kjøpe dem, sier en kilde som kjenner godt til ransmiljøet som konsentrerer seg om kunst i Oslo.

Han tror det samme kommer til å skje denne gangen som sist gang «Skrik» ble stjålet.

- Utpressing. Det er umulig å selge de to bildene. De kommer til å prøve å presse noen til å kjøpe bildet, det skjedde sist, og bildet kommer nok tilbake denne gangen også, på en eller annen måte, fortsetter han.

Betalte løsepenger

Etter Skriktyveriet for ti år siden tok det et par uker før kravet om løsepenger kom. Tyvene krevde tre millioner kroner for bildet, og pengene kom til Oslo på innfløkt vis.

Det skulle være en amerikansk stiftelse som bladde opp, antakelig godt hjulpet av Nasjonalgalleriet, som selv ikke hadde lov til å betale løsepenger for bildet. Pengene havnet i en koffert på et rom i Oslo Plaza, men da de skulle overleveres slo politiet til. Det oppsto en enorm slåsskamp. To menn ble arrestert. Senere på dagen ble to til tatt, og bildet kom til rette kort tid etter.

Etterforsker Leif A. Lier, som den gang ledet etterforskningen, bekreftet overfor Dagbladet.no tidligere i år at det var forsøk på å betale penger for å få maleriet tilbake.

- Blant annet var det en brite som krevde 700 000 kroner for opplysninger som kunne føre til at maleriet ble funnet, men maleriet ble funnet før dette ble aktuelt, sa Lier. Han opplyste at det kun ble utbetalt noen «småpenger i England.»

Blir i Oslo

Vår kilde forklarer at rammene på bildet raskt ble tatt av og kastet fordi bildene skal være minst mulig.

- De rensker dem slik at det er lettere å frakte. Om de skal flytte det gir det mindre problemer. Og da hjelper det å få det så lite som mulig.

Vår kilde er sikker på at bildet er i Oslo, og at de kommer til å forbli her.

- Sist gang ble «Skrik» oppbevart i Osloområdet hele tiden. Interpol er varslet og grensene sperret, det er lettere å ha det i landet.

- Hvor da?

- Risikoen er høyere når man har det på seg. Jeg antar at de prøver å kvitte seg med det raskest mulig, og deretter oppbevare dem på et sikker sted. Jeg vet ikke hvor.

- Svak sikkerhet

Mannen har bare ventet på et slikt tyveri.

- Det måtte jo skje en gang, det sitter jo bare to gamle mennesker på en krakk i hvert sitt rom der. Munchmuseet har jo ikke lov til å ha bevæpnede vakter. Da hjelper ikke noe når ranerne har med revolver.

Lite miljø

Vår kilde ser klare likhetstrekk med tidligere kunstran i Norge:

- Det er ikke vanlig med slike tyveri, det er fordi det er så vanskelig å omsette ransutbyttet, sier kilden. Han opplyser at det gir status i miljøet å stjele et slikt bilde, og at det kan være litt av motivet bak tyveriet.

- Det gir en høy stjerne i bransjen, veldig status, avslutter mannen.

SER LIKHETSTREKK:</B> Vår kilde ser likehetstrekk mellom dagens tyveri og dette ved Nasjonalgalleriet for ti år siden. Skrik ble imidlertid tatt på morgenkvisten den gang. Det var OL da også, på Lillehammer.
PÅ FLUKT: En turist med fotoapparat var vitne til ranet, og fikk blant annet tatt dette bildet. Turisten er blant politiets viktigste vitner i saken.
HER FLYKTER RANERNE:</B> Politiets bilder fra ranet i dag. På vei til bilen mistet de to som snakket norsk bildet i bakken to ganger.
MUNCHMUSEETS SKRIK:</B> Hvilke av de to Skrik-utgavene som er de mest verdifulle har Munchmuseet og Nasjonalgalleriet kranglet om i en årrekke. Munchmuseet hevder de har det eldste. Det er dette på bildet som nå er stjålet.