PÅ GAMLE MÅTEN: Brage Kristoffer Opseth og Julie Helgesen og de andre elevene i klasse 9C på Nordberg skole bruker de vanlige lærebøkene mest, men skulle ønske seg mer kunnskap om de digitale hjelpemidlene på skolen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
PÅ GAMLE MÅTEN: Brage Kristoffer Opseth og Julie Helgesen og de andre elevene i klasse 9C på Nordberg skole bruker de vanlige lærebøkene mest, men skulle ønske seg mer kunnskap om de digitale hjelpemidlene på skolen. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Slik virker data på skolebarn

Norge har satset tungt på teknologi i skolen, menresultatene har uteblitt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

I forrige uke kom PISA-rapporten fra OECD som viser sammenhengen mellom bruk av IKT og læring i både realfag og lesing. Norge ligger i verdenstoppen når det kommer til tilgang og bruk av data i skolen, men rapporten viser at skoleelevene ikke gjør det bedre med digitale hjelpemidler, heller tvert imot.

Trives med lærebøkene Julie Helgesen (14) og Brage Kristoffer Opseth (14) sitter med notatblokk og blyant i de fleste skoletimene, men klager ikke.- Jeg husker mye bedre når jeg skriver for hånd for da må jeg se på det jeg skriver, forklarer Julie.Elevene i 9C ved Nordberg ungdomsskole har en restriktiv holdning til bruk av data og skjermen er sjeldent oppe.- Det er fint om vi kunne variere mer mellom digital bruk og den vanlige læreboka. Jeg skulle ønske vi lærte mer om hvordan vi skal bruke de digitale verktøyene til læring, sier Brage.I klassen bruker de noen ganger nettet til å finne informasjon og i mattetimen har de prøvd seg på digitale programmer.- Regning er best på ark, men det blir litt umotiverende i lengden så litt mer data hadde ikke gjort noe, synes Julie.Begge er likevel enige om at de ikke vil ha for mye data i skolen.- Jeg vil ikke at skolen skal bli helt digitalisert, for hvis vi sitter mye på dataen blir vi fort distrahert og vi vil uansett beholde de gamle lærebøkene, mener Brage.Lærer Øystein Skau er ikke overrasket over at elevene lærer best med de gamle metodene.- Lærebøkene er jo det elevene er opplært til å bruke, men vi må få mer kunnskap og vise de at Internett er mer enn sosiale medier. Slik at de kan lære hvordan det kan være et verktøy for læring.

- Her ser vi at det ikke er noen sammenheng mellom store investeringer og gode resultater. Det er også interessant at Japan, som gjør det svært godt på internasjonale studier, i stor grad bruker tavle og kritt, mens vi sverger til digitale smartboards, sier skoleforsker og fysiker Svein Sjøberg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn