Slike biler vil kvinner ha

Hver femte nye bil i Norge kjøpes av og registreres på en kvinne. Men kvinner flotter seg ikke med luksusbiler. De velger fornuftig - og gjerne en firehjulstrekker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DRAMMEN (Dagbladet): Norges mest solgte kvinnebil er Toyota Yaris. Årets bil i Europa har tatt kvinnene med storm. Men nå kommer en bil på størrelse med Yaris og VW Polo - med firehjulstrekk. Det har ikke de andre småbilene, og derfor vil Suzuki satse spesielt på kvinner når de i neste måned lanserer Ignis. Den er en vanlig bil uten tekniske spissfindigheter som er enkel å kjøre, lett å manøvrere, og som ikke koster mer enn biler med tohjulsdrift.

- Bilen kommer først i Norge og Frankrike, sier Frank Dunvold i Suzuki Norge til Dagbladet.

- I utgangspunktet var bilen dyrere enn det nordmenn er villige til å betale. Da vi startet forhandlinger med fabrikken om bilen, snakket de om en pris på 200000 kroner. Vi sa med én gang «glem det», og det samme svaret kom fra importører i alle land i Europa. Men fabrikken ville gjerne teste bilen i Frankrike og Norge. Vi satser på volum og er allerede markedsleder på 4WD. Derfor fikk vi biler til de priser vi sa nordmenn er villige til å betale. Blir bilen en suksess i Norge, vil den bli solgt i flere land, sier Dunvold som forteller at fabrikken er interessert i kvinnelige reaksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordel med 4WD

Biler som lettere drar seg opp bakker og forserer snøkanter, sleipt gress og krappe svinger er som skapt for nordmenn.

Hadde fornuften fått bestemme oftere ved bilkjøp, ville langt flere i dette landet kjørt biler som trekker på alle fire hjulene. Med dårlig vedlikehold av veinettet, særlig om vinteren, er mange nærmest blitt avhengige av firehjulstrekk.

- Vi merker nå endelig at kvinner har oppdaget fordelen med firehjulstrekk, sier Dunvold.

- Kvinner er ofte mer skeptiske til nye ting. De vil ikke være prøvekluter for nye tekniske løsninger, og de velger biler ut fra ønsket om problemfritt bilhold, forteller han.

Misliker «eksperter»

Kvinner rådfører seg mer enn menn om bil, og er ikke flaue for å stille de viktige, men kanskje litt banale spørsmålene. Bilorganisasjonene KNA, MA og NAFs tekniske ledere bekrefter at det er flest kvinner som ringer for å få nøytral informasjon. De jakter på den enkle, problemfrie bilen.

Kvinner hater bilverksteder - og det å bli belært av en verkstedmann. Undersøkelser som Opplysningsrådet for Veitrafikken har gjort, viser at kvinnene ofte føler at de blir lurt på verkstedet, at noen utnytter at de ikke har kunnskap om bil.

Kvinner vil sikkert fram

Firehjulstrekk har tidligere vært jeeper og snobbebiler. Men nå er de blitt allemannseie. Du behøver ikke lenger være rik for å ha råd til 4WD.

Kvinner foretrekker vanlige biler med firehjulstrekk. De er mindre interesserte i jeeper med høy bakkeklaring, grove dekk og dårlig svingradius. Mange kvinner liker ikke å sitte på utstilling når de kjører. Undersøkelsene viser at kvinner velger firehjulstrekker for å være litt sikrere på å komme helt fram.

FEMINIM FORNUFT: Kvinner il ha fornuftige og praktiske biler som kan brukes til jobben, ute i marka, til skole, barnehage og til kjøpesenteret.