TAPER PENGER: Carlos Slim taper penger når flere land i Latin Amerika ønsker konkurranse mot hans mobilimperium. Foto: Michael Dwyer / AP Photo / NTB Scanpix
TAPER PENGER: Carlos Slim taper penger når flere land i Latin Amerika ønsker konkurranse mot hans mobilimperium. Foto: Michael Dwyer / AP Photo / NTB ScanpixVis mer

Slims feite mobilimperium møter motstand fra latinamerikanske myndigheter

Verdens rikeste mann kontrollerer en tredjedel av mobilmarkedet i Latin-Amerika.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den mexicanske forretningsmannen Carlos Slim har lenge vært blant verdens rikeste menn. I 2011 sikret han seg førsteplassen, med en betydelig større formue enn både Warren Buffet og Bill Gates.

De store summene har han stort håvet inn gjennom sine tre store, mexicanske mobilselskap - Americana Movil, Telcel og Telmex.

Det største av de, Americana Movil, er den mest brukte trådløse operatøren på den vestlige halvkule, men en rekke nye lovendringer fra ulike land i Latin-Amerika har den siste tiden skåret i lønnsomheten til selskapet, skriver The Economic Times.

Myndighetene i landene som først gjorde ham rik ønsker nå endringer som vil gi Slim mer konkurranse i markedet, og forrige uke lovet Mexicos nyinnsatte president Enrique Peña Nieto å stimulere konkurranse mot Slim.

Lovendringer I sin innsettelsestale 1. desember understreker han at det bør bli mer konkurranse i landets telefonindustri, hvor America Movil har 80 prosent av landlinjene og 70 prosent av alle mobilabonnementene.

2. desember i år signerte de tre største partiene i Mexico en avtale om å i løpet av neste år innføre nye lover som skal ta sikte på å regulere America Movils nettverk og priser «i henhold til den beste internasjonale praksisen».

Også i Brasil ser institusjonene som overvåker mobilindustrien ut til å ha fått øynene opp for Slims enevelde.

EN TREDJEDEL: En kvinne går forbi en stor reklameplakat for America Movil i Quito i Ecuador. Selskapet kontrollerer en tredjedel av markedet i Latin-Amerika. Foto: Dolores Ochoa / AP Photo / NTB Scanpix
EN TREDJEDEL: En kvinne går forbi en stor reklameplakat for America Movil i Quito i Ecuador. Selskapet kontrollerer en tredjedel av markedet i Latin-Amerika. Foto: Dolores Ochoa / AP Photo / NTB Scanpix Vis mer

America Movil opererer i 18 land i Latin-Amerika, USA og Karibien, men har sett aksjene synke med 16 prosent siden juli, da brasilianske myndigheter innførte nye regler som gjorde at selskapet ikke lenger kan selge nye avtaler om trådløst nett i flere stater.

- Urettferdig Slim selv hevder tiltakene vil kunne skade hans evne til å investere i ny teknologi, et argument som ikke synes særlig overbevisende fra et firma som kontrollerer en tredjedel av markedet.

Noen av de nye tiltakene straffer uberettiget America Movil, hevder Slims eldset sønn, og styreformann i selskapet, Carlos Slim Domit.

- Vi trenger regelverk som stimulerer investeringer, som fremmer dekning, og som fremmer konkurranse i alle tjenester. Vi trenger ikke regler som bare vil straffe selskaper for sin størrelse, sier Slim Domit.

- Vi har nesten ikke har noen reguleringer i denne sektoren i regionen de siste ti årene. Det er sannsynligvis den eneste måten å gjøre det på, og det kommer til å bli tøffere, sier Richard Dineen, analytiker hos HSBC Securities til Economic Times.

- URETTFERDIG: Carlos Slim Domit (venstre) er Carlos Slims eldste sønn og styreformann i Americana Movil. Han mener mange av de nye lovendringene urettmessig straffer selskapet. Foto: Ronaldo Schemidt / AFP Photo / NTB Scanpix
- URETTFERDIG: Carlos Slim Domit (venstre) er Carlos Slims eldste sønn og styreformann i Americana Movil. Han mener mange av de nye lovendringene urettmessig straffer selskapet. Foto: Ronaldo Schemidt / AFP Photo / NTB Scanpix Vis mer