Slo alarm om forholdene ved skrekk-dyreklinikken

- Dyrene skrek av smerte under operasjonene. Se ansattes egne bilder fra klinikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Dårlig hygiene og renhold, utgåtte medikamenter og operasjoner på døde dyr uten eiernes samtykke er virkeligheten ved flere av Norges 440 dyreklinikker, ifølge flere veterinærer og dyrepleiere Dagbladet har snakket med.

Ingen av dem ønsker å stå fram med navn av frykt for sine jobber, men ønsker å advare kjæledyreierne om å være forsiktige ved valg av behandlingssted.

- Mange dyreeiere har blitt veldig prisbeviste. De ringer rundt og velger klinikken som tilbyr lavest pris. Men kvalitet, ekspertise, ordentlige rutiner og moderne utstyr koster. For å holde dette prisnivået blir nok enkelte fristet til å ta noen snarveier og slipper unna med, da det i praksis er ingen kontroll med disse virksomhetene, sier en veterinær på Østlandet som allerede i 2006 slo alarm om forholdene ved sitt tidligere arbeidssted, klinikken Avivet i Oslo som spesialiserer seg på eksotiske kjæledyr.

- Her lokket man kunder med billige konsultasjoner. Når eierne først var hos veterinæren, ble det bare ved å kjenne på dyret konstatert både kreft og andre lidelser som krevde umiddelbar operasjon. Det ble rett og slett fabrikkert diagnoser for å melke kundene for mest mulig penger. Omtrent 80 prosent av operasjonene som ble utført var helt unødvendige, forteller veterinæren som er en av flere ansatte som de siste årene har sluttet ved klinikken i protest mot behandlingen dyrene fikk.

De foreslåtte inngrepene kostet gjerne 2500 kroner eller mer, i tillegg kom medisinene, oppholdet på klinikken og etterkontrollen.

- Operasjonsbordet ble sjeldent renset eller sterilisert, heller ikke mellom pasientene. Man brukte ikke sterilt utstyr og dyrene ble anestesert under tvang med maske, uten beroligende premedikasjon. Mange fikk panikk, særlig kaniner skrek av angst. Døde dyrene på operasjonsbordet, hendte det at eierne fikk beskjed om at de døde etter inngrepet slik at de likevel måtte betale for operasjonen.

Manglende oppfølgingTherese Robertsen er en av dem som lurer på om kjæledyret, kaninen Multe, ble operert unødvendig ved Avivet i januar i år.

- Jeg tok kontakt med klinikken angående en kul Multe hadde. Da fikk jeg beskjed om å komme med en gang. Det ble konstatert brokk ved å kjenne på magen hans og operasjon var den eneste løsningen, sier Robertsen som reagerer på manglende oppfølging og informasjon fra klinikken.

- Da jeg hentet ham etter operasjonen, så man at han hadde det forferdelig vondt. Jeg fikk med medisiner, men ingen informasjon om hvordan de skulle gis. Helt tilfeldig fikk jeg hjelp av noen andre som kunne mye om kaniner, uten det spesialforet de kom med hadde Multe neppe overlevd, forteller hun.

I etterkant har Robertsen funnet ut at man må ta kontrastrøntgen eller MR for å diagnostisere om brokk hos kaniner må opereres.

- Jeg er veldig usikker på om inngrepet var i det hele tatt nødvendig. Men hva skal man gjøre når man står der som eier og veterinæren kommer med en slik diagnose?

Fikk advarselFor å dokumentere forholdene, tok de ansatte selv bilder og video i smug og oversendte dette til Mattilsynet.

På bakgrunn av disse bekymringsmeldingene og klager fra flere kunder, gjennomførte Mattilsynet to uanmeldte kontroller ved klinikken i 2007 og 2008.

Like før årsskifte fikk Avivet en advarsel for flere alvorlige brudd på kravene til forsvarlig virksomhet og dyrehelsepersonelloven, blant annet for utprøving av ikke-godkjente legemidler på dyrene uten eiernes viten og samtykke.

SKREK AV SMERTE: Denne ilderen gjennomgikk en bukoperasjon uten å få tilstrekkelig smertebehandling. Foto: Privat
BLE IKKE STERILISERT: Operasjoner og konsultasjoner foregikk på samme rom. Behandlingsbordet ble sjeldent sterilisert før bruk. Foto: Privat
OPPSTALLINGSBUR: Hjemmelagde fuglebur som var vanskelige å rengjøre og desinfisere etter fugler med smittsomme sykdommer. Foto: Privat
STOR PÅKJENNING FOR DYRENE: Dyrerommet hvor både byttedyr og rovdyr ble plassert rett ved siden av hverandre. Dyrene fikk ikke gjemmesteder og rommet hadde stor gjennomgang av mennesker hele tiden.Foto: Privat
ROTETE OPERASJONSROM: Her ble de fleste operasjonene utført. Rommet er fullt av utstyr og rot som samlet støv og bakterier og ble sjeldent ordentlig rengjort. Foto: Privat
ULÅST MEDISINSKAP: Medisiner utgått på dato ble likevel brukt på pasientene.Foto: Privat
DÅRLIG HYGIENE: Bildet viser den eneste håndvasken på hele klinikken. Her kunne døde dyr kunne ligge opp til tre dager, rett ved siden av instrumenter til bruk på operasjoner og rengjøringsutstyr for gulv og toalett.Foto: Privat

- De alvorlige bruddene er egnet til å påføre dyrene unødig lidelse og dyreeier betydelig belastning, står det blant annet i rapporten fra Mattilsynet.

Advarselen er påklaget. Mens klageprosessen pågår, ønsker ikke Avivet å kommentere saken eller påstandene fra de tidligere ansatte, ifølge klinikkens advokat Didrik Modal.

- Dårlige kontrollrutinerTrude Mostue, som blant annet er kjent fra TV2-serien «Dyrlegene» mener norske veterinærer holder høy standard.

- Jeg har bare erfaring fra den klinikken jeg driver selv, og min erfaring er at det er høy standard. Men det kan være stor forskjell fra dyreslag til dyreslag.

Mostue driver Mostue + Lutro Dyreklinikk i Sandvika.

- Dyreklinikkene i Oslo, som er de jeg kjenner til, opererer etter samme standarder som sykehus. Vi bruker de samme anestesimidlene, sier Mostue.

Enhvær veterinær kan åpne dyreklinikk i Norge. Trude Mostue mener det er for lite kontroll med hvordan klinikkene drives.

- Veterinærforeningen har et tilsynsorgan, og kan komme på inspeksjoner. Men det dreier seg stort sett om sikkerhet for de ansatte. Det er lite kontroll på hvordan dyra blir holdt. Sånn sett er dyreklinikkene veldig lukket, og det kan man sette et spørsmålstegn ved.

Klag skriftligHun anbefaler dyreeiere som mener seg utsatt for dårlig behandling å klage.

- Jeg anbefaler folk å klage til de nødvendige instanser. Ta det med veterinæren først, gjerne på e-post, så alt blir dokumentert. Går ikke det kan et veterinær-rettsmedisinsk råd behandle klagene dine, sier Moestue.

Hun har selv hatt misfornøyde kunder.

- Selv den beste dyreklinikk vil være i situasjoner der det oppstår konflikter. Vi tar alle klager alvorlig og snakker med kunden. Det dreier seg stort sett om dårlig kommunikasjon. De vanligste klagene går på pris. Dyr er ikke som biler, vi vet aldri helt hva slags plager et dyr vi får inn har, sier Mostue.

BLE MULTE OPERERT UNØDVENDIG? Therese Robertsen fra Oslo fikk beskjed av veterinærklinikken Avivet om at kaninen Multe hadde brokk og måtte opereres raskt. Hun er i dag i tvil om at operasjonen var nødvendig.
Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
BLE MULTE OPERERT UNØDVENDIG? Therese Robertsen fra Oslo fikk beskjed av veterinærklinikken Avivet om at kaninen Multe hadde brokk og måtte opereres raskt. Hun er i dag i tvil om at operasjonen var nødvendig. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer