Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Slobo snytt for Capt. Ken

BEOGRAD/LOS ANGELES (Dagbladet): Serberne ble snytt for triumfen ved å vise fram kaptein Ken «Wiz» Dwelle i fangenskap, takket ære en eventyrlig redningsaksjon over serbisk territorium natt til i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den amerikanske piloten fikk bare noen kutt og kommer til å fly igjen, ifølge brigadegeneral William Lake i Hollimanbasen i New Mexico.- Pilotens kone fikk beskjed med en gang flyet hadde styrtet, og jeg satt sammen med henne helt til vi kunne bringe den gledelige meldingen om at ektemannen var i god behold. Og det ble felt mange tårer akkurat da, sa Lake.

Han var utrolig lettet over at redningsaksjonen de amerikanske spesialstyrkene gjennomførte var vellykket og profesjonelt utført.

- Jeg håper det amerikanske folket forstår at våre kvinner og menn setter livet på spill i denne krigen, og at de nå er stolte av oss, sa Lake.

I tjeneste

Han sa at ingen av de andre F-117-flyene vil bli satt på bakken etter dette, og i natt tok «superflyene» på nytt av fra Aviano-basen med kurs for Jugoslavia.

Det ble i går tolket som at man regnet med at flyet var skutt ned, og at det ikke dreide seg om mekaniske feil. Den eneste bekymringen akkurat nå er at serberne skal finne ut detaljer om det hemmelige superflyet.

Navnet på piloten, som nå hviler ut i Aviano-basen, er fremdeles ukjent. Lake sa at navnet som sto på selve flyet ikke nødvendigvis tilhørte den nedskutte piloten. Det er bare hovedansvarlig pilot som har navnet sitt på flyet, men flyet brukes av flere piloter.

Dramatisk

Selve redningsaksjonen var en dramatisk kamp med klokka. Spesialstyrker ved den amerikanske flybasen i Brindisi i Italia satte umiddelbart kursen mot Sfor-basen i den nordbosniske byen Tuzla da superflyet F-117 A Nighhawk ble meldt saknet rundt klokka 21 lørdag kveld.

Radiosenderen som flygeren hadde festet til kroppen, sendte signaler som ble plukket opp av to E-3 AWAC overvåkningsfly. Nato-fly i området stoppet angrepene men holdt seg i området for å beskytte overvåkningsflyene og den nedskutte piloten som befant seg i nærheten av landsbyen Budjanovci. Det er et flatt og tett befolket jordbruksområde bare noen få kilometer fra motorveien nordvestover fra Beograd i retning den kroatiske grensa.

Serbiske soldater

Piloten holdt seg skjult i nesten tre timer fordi han mente det var serbiske soldater like ved, men 17 minutter over midnatt tok han mot til seg og fikk radiokontakt med redningsstyrkene. Da lettet umiddelbart et pansret MH-53J helikopter fra Tuzlabasen med kommandostyrken og fikk han han ut av serbiske område i løpet av knappe 15 minutter.

Hastverk

Det nedskutte og brennende flyvraket ble nesten øyeblikkelig funnet av serberne. Allerede noen minutter over midnatt ble det vist fram i fjernsynet.

Det illustrerer hvilken hast det hadde med å finne piloten, som hadde skutt seg ut i fallskjerm.

Selv om amerikanerne holder tett med detaljene om redningsaksjonen, bekreftet amerikanske eksperter at den ble organisert via Bosnia.

Dette ble pilotens redning. Fra Tuzla til Budjanovci er det mindre enn ti mil luftveien. Strekningen som måtte flys over serbisk territorium er mindre enn tre mil.

Dermed kunne redningsaksjonen foregå lynkjapt i ly av kveldsmørket. En redningsaksjon fra baser i Ungarn, for ikke å snakke om fra skip i Adriaterhavet, ville tatt mye lenger tid.

Topptrent

Spesialstyrken som ble sendt ut, er topptrent både i navigasjon under alle slags værforhold og i nærkamp når det er nødvendig.

Deres oppgave er først å finne den saknede. Deretter firer redningmenn seg ned til den saknede, gir om nødvendig førstehjelp, får ham opp i helikopteret og stikker så fort som mulig.

Etter seks timer var piloten, som ikke blir navngitt, i trygge hender på Avianobasen i Nord-Italia. Han er i god form.

- Hurtigheten er det aller viktigste i slike situasjoner, understreker den amerikanske obersten Randy O'Boyle.

Redningaksjonen høstet i går lovord fra president Bill Clinton.

- Jeg er veldig stolt av pilotens ferdigheter og av motet til hver enkelt som deltok i redningsaksjonen, sa Clinton.

Skutt ned

Piloten har forklart at han virkelig ble skutt ned og at det ikke var maskintrøbbel som var årsaken til at han styrtet. Serbiske militære viste i går fram en del av vraket for pressefotografer. Vrakdelene hadde tydelige kulehull. Resten av flyet hadde serbiske militære fjernet for å studere den avanserte teknologien.

Selv om de gikk glipp av piloten, feirer serberne nedskytingen som en stor triumf. Det er første gang et F-117 A stealth jagerfly blir skutt ned, trass i at det ble satt inn i 1300 tokter i Golfkrigen i 1991. Da fløy det angrepstokter helt inn til Bagdad.

Uten en eneste rett vinkel er det 20 meter lange flyet med tilnavnet «Flaggermusa» umulig å se på en radar.

Feirer: Folk i landsbyene omkring det amerikanske flyvraket feiret nedskytingen av. Her en ung gutt som tok plass i pilotens sete.