DEFEKT: Overrislingsanlegget på bildekket på «Scandinavian Star» var defekt fordi det ikke hadde blitt spylt med ferskvann etter en test med saltvann. Noen måneder i forveien ble anlegget testet i USA, uten at det ble avdekket noen feil. Foto: Tor Arne Dalsnes / SCANPIX
DEFEKT: Overrislingsanlegget på bildekket på «Scandinavian Star» var defekt fordi det ikke hadde blitt spylt med ferskvann etter en test med saltvann. Noen måneder i forveien ble anlegget testet i USA, uten at det ble avdekket noen feil. Foto: Tor Arne Dalsnes / SCANPIXVis mer

Slokkeutstyr var ødelagt av saltvann

Overrislingsanlegget på bildekket på «Scandinavian Star» var defekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): I går ble det kjent at en ekspertgruppe mener det pågikk både likskjending og forsikringssvindel i forbindelse med «Scandinavian Star»-ulykken, som kostet 159 mennesker livet.

Etterforskingsgruppa har også avdekket flere mangler. Overrislingsanlegget på bildekket på «Scandinavian Star» var defekt.

Brannfolkene som kom ombord fikk heller ikke vite at skipet var utstyrt med et nyinstallert skumanlegg, spesielt beregnet på branner der brennbare væsker er involvert.

Taus om skum - Ingen fortalte oss noe om dette skumanlegget, bekrefter brannmester Ingvar Brynfors overfor Dagbladet.

Brynfor ledet det første brannlaget som ble sendt til havaristen. 12 timer etter den første hovedbrannen, oppsto en ny og svært kraftig brann da det tok fyr i flere hundre liter hydraulikkolje.

Oljen kom fra et rør i en korridor på tredje dekk. Ekspertgruppen bak stiftelsen Etterforskning av mordbrannen «Scandinavian Star» hevder at det ikke er tvil om at røret ble løsnet i en kobling og deretter bøyd slik at oljen strømmet fritt.

Vondt verre Det er nytteløst å slokke en slik brann med vann. Vannet fører bare til ytterligere spredning.

Derimot kunne skumlegging ført til at brannmannskapene raskere kunne få kontroll over flammene.

Da fergen seilte fra Oslo om kvelden 6. april 1990, var det mange feil og mangler ved skuta.

Blant manglene var et gjenrustet overrislingsanlegg. Årsaken var at mannskapet hadde testet anlegget med saltvann.

UVITENDE: Brannmester Ingvar Brynfors bekrefter at slokkemannskapene ikke fikk vite at «Scandinavian Star» hadde et moderne skumanlegg. Foto: Eivind Pedersen
UVITENDE: Brannmester Ingvar Brynfors bekrefter at slokkemannskapene ikke fikk vite at «Scandinavian Star» hadde et moderne skumanlegg. Foto: Eivind Pedersen Vis mer

Da klasseselskapet Lloyds testet skipets overrislingsanlegg i amerikansk havn noen måneder før brannen, ble det ikke notert noen feil og mangler.

Rustet fast I tidsrommet mellom Lloyds-testen og dødsbrannen, ble anlegget kjørt med saltvann, uten den påkrevde gjennomkjøringen ved ferskvann.

Dette førte til at saltvannet fikk dysene til å korrodere, slik at anlegget mistet sin funksjon.

Den tyske maskinsjefen fortalte under sjøforklaringen at han hadde vært oppe på broen på «Scandinavian Star» og forsøkt å starte overrislingsanlegget - men at det ikke fungerte.

Det var aldri noen brann på bildekket, slik at det defekte overrislingsanlegget ikke fikk noen negativ innvirkning på brannforløpet.