Slottet forberedt på Märtha-kritikk

Slottet imøtegår nå kritikken av Märtha Louises bruk av sin prinsessetittel i kommersiell virksomhet. Gjennom sitt enkeltmannsforetak håper prinsessen i framtida også å praktisere som rosenterapeut - i tillegg til eventyrforteller og nybakt forfatter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prinsesse Märtha Louise har fått kritikk for å utnytte prinsesserollen. - Vi regnet med at det ville bli stilt en del spørsmål rundt prinsessens næringsvirksomhet, sier hoffsjef Lars Petter Forberg.

Både prinsessen og Slottet er blitt beskyldt for å blande rollene i forbindelse med etableringen av foretaket Prinsesse Märtha Louises kulturformidling. Debatten kommer ikke uventet på Slottet.

- Dette er en helt ny situasjon for både prinsessen og kongen. Vi har vært gjennom alle de problemstillingene dette kunne medføre, og mener vi har tatt hensyn til disse. Ingen er vel uenig i at prinsessen må ha rett til å utøve arbeid og tjene egne penger som alle andre. Men vi ser at det er behov for en oppgang av prinsessens roller, derfor prøver vi nå å klargjøre dette, sier hoffsjef Lars Petter Forberg til Dagbladet.

Ønsker åpenhet

I går sendte Slottet ut en pressemelding der det ble understreket at prinsesse Märtha Louise ikke lenger mottar apanasje.

- Det kan virke som om det har hersket en del tvil rundt dette. I tillegg ønsker vi å forklare hvorfor vi har gjort som vi har gjort når det gjelder navnet på prinsessens firma. Vi har hele veien ønsket en åpenhet rundt prinsessens næringsvirksomhet, og mener det hadde åpnet for flere spørsmål dersom vi valgte å bruke et annet navn, et alias, på foretaket, sier Forberg.

I pressemeldingen heter det: «Selskapsloven fordrer at slektsnavnet skal være en del av foretaksnavnet. Ettersom Prinsessen ikke har etternavn, valgte man å bruke hennes fulle navn på enkeltmannsforetaket.»

- Både for prinsessen og kongen har det vært viktig å følge de lovene som finnes, sier Forberg.

Vil praktisere rosenterapi

I pressemeldingen blir det også understreket at prinsessens selskapsnavn ikke vil bli benyttet i markedsføring - bare administrativt.

- Men Märtha Louise markedsføres fortsatt som prinsesse?

- Prinsessen har ikke drevet noen utbredt markedsføring. Men jeg forstår problemet rundt dette med markedsføring av kongelige, og det har ikke vært vår hensikt, sier Forberg.

- Kunne dere ikke kalt foretaket «Märtha Louises kulturformidling»?

- Det kunne selvfølgelig vært et alternativ. Men prinsesse Märtha Louise er og blir prinsesse Märtha Louise, hun er kongens datter. Noe annet ville virke konstruert, mener Forberg.

Prinsesse Märtha Louise er utdannet fysioterapeut, og har spesialisert seg på rosenterapi - en terapiform som ofte kalles massasje for sjelen. Dette har hun i svært liten grad praktisert fram til nå, men virksomheten skal i framtida være en del av prinsessens foretak.

- Prinsessen vil ikke drive noen stor praksis, men ønsker å utøve dette i noen grad i tillegg til sine to andre roller, sier Forberg.

Ønsker ikke kluss

Også prinsesse Märtha er opptatt av spørsmålene rundt sin nye virksomhet.

- Prinsessen er veldig opptatt av at det ikke skal bli noe kluss mellom de to rollene, sier Forberg.

Prinsessens har personlig engasjert Jan Sollesnes fra Stageway til å tilrettelegge og formidle hennes oppdrag som kulturformidler. Slottets sekretær koordinerer prinsessens offisielle oppgaver.

ROLLEBLANDING: Både prinsessen og Slottet er blitt beskyldt for å blande rollene i forbindelse med etableringen av foretaket Prinsesse Märtha Louises kulturformidling. Kritikken kommer ikke uventet på Slottet. Bildet er tatt under et intervju på Skaugum ved en annen anledning.