Kundene blir:  Til tross for kraftig oppmerksomhet fra pressen, forlater bare et fåtall av kundene DNB-fondet DNB Norge. REUTERS/Ints Kalnins (LATVIA - Tags: BUSINESS LOGO)
Kundene blir: Til tross for kraftig oppmerksomhet fra pressen, forlater bare et fåtall av kundene DNB-fondet DNB Norge. REUTERS/Ints Kalnins (LATVIA - Tags: BUSINESS LOGO)Vis mer

Sløve småsparere blir sittende i utskjelt DNB-fond

Aksjefondet DNB Norge har høstet mye kritikk de siste 18 månedene. Men de aller fleste kundene fortsetter å satse sparepengene sine på «skapindeksfondet».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I juni 2014 begynte både Finansavisen og Dagens Næringsliv å sette fokus på «skapindeksfondene» - aksjefond som fremstilles og prises som aktive fond, men som i praksis har ligget veldig nært opp til referanseindeksen.

Særlig ble det største fondet blant privatpersoner, DNB Norge, trukket frem av Finansavisen - et fond som da hadde 125.935 kunder (pr. 31. mai 2014) og 7,3 milliarder kroner i forvaltningskapital.

Det pressen ikke visste på det tidspunktet, var at også Finanstilsynet var i kontakt med DNB om fondet på det tidspunktet.

Vurderingen hos tilsynet var at fondet ble forvaltet tilnærmet likt referanseindeksen, og at andelseierne ikke hadde en reell mulighet til meravkastning gitt honoraret på 1,8 prosent årlig.

Etter over et halvt år med korrespondanse med DNB Asset Management endte Finanstilsynet i mars 2015 med å pålegge DNB Asset
Management retting. Saken fikk stor oppmerksomhet i mediene, og denne uken varslet Forbrukerrådet et gigantsøksmål mot DNB.

«Kundene har gjennom ti år tapt 750 millioner kroner ved å betale for høye honorarer for forvaltningen av sparepengene sine», hevdet Forbrukerrådet ifølge Finansavisen onsdag.

Men tross kritikk gjennom 18 måneder har de færreste DNB Norge-kundene reagert. Ved inngangen til 2016 har fortsatt over 117.000 nordmenn sparepengene sine i fondet.

Mange småsparere DNB Norge er er typisk fond som er solgt til mange småsparere gjennom DNBs kanaler. Som Forbrukerrådet sier handler det derfor om «små beløp for svært mange», men gjennom ti år har altså rådet regnet seg frem til at DNB har tatt seg 750 millioner kroner for mye betalt.

- Vi fikk rapporten fra Forbrukerrådet i går og skal lese den og gå grundig gjennom saken før vi svarer på spørsmålene fra rådet, sier informasjonssjef Even Westerveld til Finansavisen.

Flere nyheter 137.000 småsparere varsler gigantsøksmål mot DNB
DNB: Nei, vi betaler ikke tilbake noe nå
Mener bankkundene føres bak lyset