Slurv tok 118 i døden

De 118 som omkom på Linate-flyplassen utenfor Milano, døde på grunn av slurv blant de ansatte i tårnet på flyplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå foreligger ekspertuttalelsen om Linate-katastrofen 8.oktober i fjor. 118 mennesker brant inne i et inferno på flyplassen etter at et lite, tysk-eid Cessna-fly kolliderte med SK 686 «Lage Viking», som skulle fra Milano til København.

Flammehav

«Clear for take-off. Runway 36 right. RVR 225 meters.» Det var pilotens siste ord. Sekunder senere smalt det. Tårnet på flyplassen prøvde å kalle opp SK 686 tre ganger. De fikk ikke noe svar.

Tre nordmenn var blant de døde: Kjæresteparet Heidi Falch (20) og Espen Heggelund (29) satt på sete 15E og 15D i ulykkesflyet. På den andre siden av midtgangen satt Jan Marc Strømme (21). Ingen av dem kom hjem.

Ingenting fungerte

I etterkant av ulykken har flygelederne på den travle flyplassen fått karakteristikker som «sterkt skjødesløse».

  • Italienske aviser skriver at lydsignalanlegget på flyplassen var ute av drift.
  • Taksebanen som Cessna-flyet befant seg på, manglet skilter.
  • Bakkeradaren var ikke montert.
  • Tårnet fikk - til tross for alle manglene - flere beskjeder om at Cessna-flyet befant seg på feil sted. De grep ikke inn.
  • SAS-piloter har sagt til Dagbladet at det er kjent at sikkerheten har vært dårlig på Linate og at flygerne derfor måtte være ekstra på vakt.

    SAS-flyet hadde fått avgangserklæring fra tårnet.

    Startet etterforskning


    Det tok bare ti dager før Italia innenriksminister Claudio Scajola lovte at de ansvarlige for ulykken skal straffes. Flere flygeledere og flyplassansvarlige ble satt under etterforskning.

    Ekspertuttalelsene som nå har kommet, skal danne bakgrunnen for tiltalen, som kommer om noen få dager, skriver Aftenposten.

    Flyplassjef og sjefen for driften av flyplassen blir tiltalt. Spenningen knytter seg til hvor mange andre ansatte ved flyplassen som til stilt til rette for tragedien.

    Eskpertene kaller de ansvarlige for skjødesløse og døve, ifølge Aftenposten:

    Dagen før ulykken skjedde en nestenulykke helt maken til tragedien 8.oktober. Et lite Cessna-fly tok taksebane R5 i stedet for R6 - samme taksebane som det tyske ulykkesflyet. Det kolliderte nesten med et fly som hadde landet. Men nestenulykken ble oversett.

    En liknende nestenulykke skjedde også to uker før tragedien. Et lite fly ble oppdaget da det takset inn på rullebanen. På grunn av godt vær ble flyet oppdaget. Nestenulykken ble oversett.

    Sjefflyveren var på do da flyene kolliderte. Nestkommanderende hadde skulket oppdateringskurs. Det gikk tre minutter før de skjønte hva som hadde skjedd.

KUNNE IKKE REDDES: Redningsmannskapene kunne ikke gjøre noe for dem som var fanget i flyet. Katastrofelegene ventet forgjeves på pasienter. Ingen ble hentet levende ut.
OMKOM:</B> Jan Marc Strømme (til høyre) omkom i ulykken. Heidi Falch (til venstre) og kjæresten Espen Heggelund var også blant de døde.