Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Slutt å si at det flerkulturelle er positivt

- Problemet er når antirasister fra vestkanten kommer og forteller oss hva vi bør sette pris på, sier spesialpedagogen Ivar Morken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FURUSET(Dagbladet.no):- Deler av befolkningen har lært seg til å ikke snakke høyt om hva de mener. De opplever at det er lagt en klam hånd over dette temaet. Men når store deler av befolkningen ikke kan si hva de opplever vil det kunne slå tilbake som en rasistisk rekyl, sier førsteamunensis ved Universitet i Oslo, Ivar Morken, til Dagbladet.no.

Han jobber på Institutt for spesialpedagogikk med problemstillinger rundt migrasjon og skoler.

- Lytt til folk

I årene rundt 1900 var de eneste innvandrerene i den lille bygda Furuset syv svenske familier. I dag har 39 prosent av befolkningen innvandrerbakgrunn.  

Selv har Morken bodd på Furuset i en årekke. Han mener at man bør lytte mer til folks erfaringer når det gjelder hverdagsliv og integrasjon i flerkulturelle miljøer.

- En typisk situasjon er at en nabo klager over hva en innvandrer gjør i et borettslag. Da vil kanskje en antropolog komme å si at ikke alle innvandrere oppfører seg sånn - at man må se på flertallet og ikke generalisere. Dette er like provoserende som å si til en person som er misfornøyd med legebehandlingen at norske sykehus er best i verden. Det allmenne er jo klekkende likegyldig når vi står overfor konkrete utfordringer, sier Morken. 

- Underkjenner vår erfaring

Forskeren mener det er et stort problem at mange som uttaler seg ikke har erfaring fra problemstillingene selv.

BØR LYTTE: Forsker Ivar Morken mener at man bør lytte mer til folks erfaringer når det gjelder migrasjon. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
BØR LYTTE: Forsker Ivar Morken mener at man bør lytte mer til folks erfaringer når det gjelder migrasjon. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

- Problemet er når antirasister som bor på vestkanten, og som bor langt unna disse miljøene, skal komme å fortelle oss hva vi bør sette pris på. Plutselig er ikke våre erfaringer og opplevelser verdt noe, sier Morken.

Han ønsker å gå vekk fra å snakke om innvandring på et abstrakt globalt nivå. 

- Vi bør heller forholde oss til det konkrete, sier Morken. 

- Slutt å si at innvandring er en ressurs

Debatten har rast på Dagbladet.no etter at Aslam Ahsan sa han ville busse innvandrerbarn til vestkanten. Bakgrunnen var en oversikt Utdanningsetaten offentliggjorde tirsdag som viser at av 48 grunnskoler dette skoleåret, har over 50 prosent elever med annet morsmål enn norsk.

Her kan du se minoritetsandelen i Oslo-skolene (lenke nederst på siden).

- Man bør slutte å snakke om at innvandring er en ressurs og at det er positivit med det flerkulturelle samfunnet. På den måten underkjenner man hva problemene handler om, sier Morken. Han mener ofte at det er andre faktorer enn andel minoritetsbarn som spiller inn  om skolen lykkes eller ikke.  

- Klasse viktigere

image: - Slutt å si at det flerkulturelle er positivt

- Ofte er klassebakgrunn, kaste og kjønndimensjonen viktigere i å forklare hvorfor foreldre ofte ønsker å trekke barna ut fra enkelte skoler, sier Morken. Han forteller også at enkelte norskpakistanske foreldre trekker ut barna fra skoler.

Les også: «Ni norsk-pakistanere forteller om sin kaste»

- De skylder ofte på det samme som de etniske norske, at det blir for mange innvandrere, at elevene ikke lærer skikkelig norsk, men jeg tror det også kan handle om helt andre ting, som at enkelte skoler har et belastende gjengmiljø, sier Morken.

Han tror de fleste som bor i Groruddalen er innforstått med at de bor i et flerkulturelt samfunn, og at dette er noe de forholder seg relativt avslappet til, men det betyr ikke at alt bare er idyll.

- Derfor er det desto viktigere at folks erfaringer blir tatt på alvor og at vi slipper flosklene. Det handler ikke om at vi ikke vil ha et flerkulturelt samfunn - det handler bare om at vi har en rekke konkrete problemer som folk gjerne ønsker å løse, sier Morken. 

BØR LÆRE OM PAKISTAN: - Dagens undervisningen går på bekostning av minoritetsbarnas kulturelle kapital. Når man i så stor grad vurderer barna utfra norsk språk og norsk kunnskap gir det de norsk-språklig barna et fortrinn, sier Athar Ali til Dagbladet.no.
ADVARER MOT GETTO: - Vi kan ikke ha det sånn at innvandrere går på innvandrerskoler, bor i innvandrerbydeler og jobber i innvandrerjobber. Det er ikke noen ideell løsning, sier leder av Ressurssenteret for pakistanske barn, Aslam Ahsan, til Dagbladet.no
EN DELT BY: Ap\'s Khalid Mahmood mener Oslo kommer til å forbli etnisk delt i uoverskulig framtid.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media