Slutt for SOLiD

Nettmagasinet SOLiD legges ned etter et knapt år på markedet. Scandinavia Online (SOL) har allerede tapt flere millioner på prosjektet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- SOLiD har kostet mer enn det har smakt, sier Lasse Gimnes, informasjonsdirektør i Scandinavia Online. Den medlemsbaserte magasinet har vært på markedet siden august 1997, og blir sendt ut til de som har aksesstilgang gjennom Telenor Nextel og de som har registrert seg som SOL-medlemmer. Bladet har et opplag på 180 000.

Det er redaksjonen i SOL som står for innholdet i bladet. Ingen av de ti journalistene mister jobben som følge av nedleggelsen. De skal nå konsentrere seg om å lage en best mulig nett-tjeneste.

Ikke modent

Magasinet var kalkulert med å gå i null etter et år:

- Vi hadde håpet av annonsemarkedet var mer modent enn det faktisk er, sier Gimnes til Dagbladet :på nettet.

Han forsikrer om at staben som til nå har jobbet med det månedlige magasinet vil få hendene fulle med å lage en best mulig web.

- Nå må vi kanalisere alle ressurser inn i å lage flere og bedre artikler til nettet, sier Gimnes.

- SOL har tidligere uttalt at de ikke vil konkurrere med andre innholdsleverandører på nettet, men kanalisere leserne fra SOL og ut. Vil dere nå gå bort fra dette?

- Det kan jeg ikke si noe om foreløbig. Vi skal ha møter med redaksjonen om den videre strategien i neste uke, sier Gimnes.

Misfornøyd

Klubbleder i SOL-redaksjonen Ola Karlsen, er ikke like begeistret. Han forteller at redaksjonsklubben la frem et forlag om at nedleggelsen burde utsettes.

- Vi ville utrede andre måter å få økonomi i prosjektet. Blant annet kunne det være aktuellt å ta betalt for bladet, sier Karlsen. Han legger ikke skjul på at staben er skuffet over å ha mistet muligheten til å utvikle seg faglig og personlig med journalistikk på papir i samspill med nettet.