Slutt på salatsnakket

Når du driver i burgerbusinessen snakker du ikke om salat. Det har McDonalds fått erfare i England.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): En kan ikke gå ned en travel handlegate i Storbritannia uten å se den røde og gule logoen. I de fleste storbyer er McDonalds en del av bybildet – 12 utsalg har burgerkjeden på øyriket. Og som de fleste storbybutikker prøver selvsagt McDonalds å følge trendene.

Slik var det også da den amerikanske burgerkjeden for noen år siden skulle bli sunnere. Fokus skulle bort fra store burgere og over på friske salater og grillstekt kylling. Slik gikk det ikke. I hvert fall ikke i England.

Tegneseriefiguren Marge Simpson fra tv-serien The Simpsons sier at man får ikke venner ved å servere salat. I dag er det bare igjen to salater på menyen hos burgerkjeden i England. Og deres overhode, Steve Easterbrook, sier at slik vil det forbli. I et tv-intervju med den kjente næringslivsjournalisten Jeff Randall på Sky News ble burgergigantens ledelse grillet.

– Det er viktig for oss å fokusere på vår styrke, og det er hamburgere. Jeg tror to salater er passelig, forklarte fastfoodsjefen som understreket at salget av de to salatene går godt.

På tidspunktet da salatoffensiven ble satt inn var burgerkjeden under press. Ikke minst fra helseeksperter. Og mange husker tv-kampanjene som skulle få deg til å stoppe på McDonalds for en frisk salat.

Men selv om salatsalget har gått brukbart, er det altså burgere folk vil ha når de går inn på McDonalds. Kanskje ikke så rart. En god salat krever langt mer enn en god burger. Og konkurransen på salatmarkedet er større. At burgerkjeden utfordret sin egen Big Mac med mer eller mindre maskinskåret salat kunne ikke gå. Å lage en god salat er en kunst som selv mange kokker sliter med. Råvarene skal være friske. Og skal salaten beholde sprøheten skal den aller helst rives. Ikke snittes med kniv.

Når britiske helseeksperter på toppen av alt mener at flere av salatene har et alarmerende høyt saltinnhold blir også helseargumentet borte. Enkelte av salatene på McDonalds inneholdt mer salt enn en Big Mac og en liten pommes frites.

McDonalds var ikke alene om å servere salt salat. Omtrent hver femte ferdigsalat som ble testet hadde et saltinnhold som vare så høyt at det alene sto for en tredjedel av den anbefalte saltmengden for en hel dag.

Når du går inn i en av de 1200 restaurantene i dag blir du møtt av reklameplakater som forteller om såkalte amerikanske dager. Og her er det selvsagt hamburgeren som står i fokus. Nylig la de fram ferske regnskapstall som viser at hamburgere fortsatt er god butikk. Samtidig angripes kjeden fra stadig nye hold. Til og med prins Charles har vært blant de offentlige kritikerne av burgerkjeden.

Motangrepet fra McDonald er et økt fokus på service. Restaurantene skal ombygges, og kundene skal kunne surfe gratis nettet. Nye moderne møbler, og lysere lokaler skal øke matlysten.

Trekket med å invitere folk med datamaskinen inn i restauranten har fått positiv respons. Forbildene er de store kaffekjedene med Starbucks i spissen. Ekspertene mener at McDonalds nå tar et steg bort fra konkurrenten Burger King uten å røre hamburgeren. For den har kundene gjennom flere tiår sagt at de ønsker.