Liten kommune:  Norges beste skolekommune, Stordal, er med sine 1022 innbyggere blant de minste kommunene i landet. Disse gjør det best på Dagbladets undersøkelse.
Liten kommune: Norges beste skolekommune, Stordal, er med sine 1022 innbyggere blant de minste kommunene i landet. Disse gjør det best på Dagbladets undersøkelse.Vis mer

Små kommuner gjør det best

Størrelsen ikke viktig for kvalitetsnivået i skolen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Torsdag lanserte Dagbladet en oversikt over hvor gode norske kommuner er på skole, og kunne i går melde at Senterparti-kommunene får den beste gjennomsnittsplasseringen. Kommuner med Fremskrittspartiet i styresetet gjør det dårligst.

Oversikten viser også at kommuner med færre enn 2000 innbyggere er de som gjør det aller best, og havner på en gjennomsnittlig 133. plass. De mellomstore kommunene med 20 000 - 49 999 innbyggere gjør det dårligst med en gjennomsnittsplassering på 254. plass. De største kommunene, med fler enn 50 000 innbyggere, ligger på en gjennomsnittlig 231. plass.

Stordal, som vi har kåret til Norges beste skolekommune, er blant de med færre enn 2000 innbyggere.

Lærer ikke nok
I høst uttrykte utdanningsdirektør Petter Skarheim bekymring for at elever i små kommuner ikke lærer nok.

- Selvsagt finnes det små kommuner som gjør det bra, men i det store og det hele oppnår små kommuner dårligere resultater på de nasjonale prøvene enn de store byene, sier han.

Han mener dette fortsatt er en reell bekymring, på tross av Dagbladets undersøkelse.

- Det er veldig viktig at kompetansen på lesning og regning ikke svikter blant norske elever. Små kommuner, som ofte mindre fagmiljø og et generelt lavere utdanningsnivå blant foreldrene, må derfor jobbe hardere for å opprettholde denne kompetansen, mener han.

Han legger til at trivsel i skolen er noe av det viktigste, og at gode resultater her selvsagt er mye og glede seg over.

- Men grunnkompetanse i lesing og regning er også veldig viktig, sier Skarheim.
 
Størrelsen ikke viktig
Utdanningspolitisk talskvinne i Senterpartiet Anne Wøien, mener at undersøkelsen viser at det ikke er størrelsen det kommer an på.

-  Dette viser at kommunestørrelse ikke har noe å si for kvalitet i skolen. En dårlig skole er dårlig på grunn av dårlig skoleledelse og lærere, sier hun.

Hun er redd uttalelser om at elever i små kommuner lærer mindre vil skape bekymring.

- Vi ønsker ikke at foreldre i småkommuner skal være redde for at barna deres ikke lærer nok. Når vi kan se at småkommuner oppnår gode resultater på en slik ranking, vil jeg si det er å dra det for langt, sier Wøien.

Skolefaglig ansvarlige
Senterpartiet ønsker å sikre god kvalitet i skolen gjennom å innføre skolefaglig ansvarlige i hver kommune.

- Disse skal kunne hjelpe kommuneadministrasjonen med organiseringen av skolen. Dersom skole kun blir et av mange områder rådmannen jobber med, er det fare for at det blir nedprioritert, sier Wøien.