ALT ANNET ENN DETTE: Det var ikke dette som møtte familien Misje da de skulle fra Bergen til Alicante. Norwegian byttet eget fly med et gammelt Titan Airways fly. - Det var skittent, ribbet og gammelt og hadde flere tekniske feil, sier Mats-Erik Stary Misje. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
ALT ANNET ENN DETTE: Det var ikke dette som møtte familien Misje da de skulle fra Bergen til Alicante. Norwegian byttet eget fly med et gammelt Titan Airways fly. - Det var skittent, ribbet og gammelt og hadde flere tekniske feil, sier Mats-Erik Stary Misje. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Småbarnsfamilie rystet over skandale-flyvning

- Som å bestille en drosje, men ende opp i en pirattaxi. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mats-Erik Stray Misje og familien reiste Bergen-Alicante med Norwegian mandag forrige uke. Opplevelsen de sitter igjen med, er alt annet en god.

- Jeg har ikke flyskrekk, og flyr regelmessig i jobben min. Men denne gangen var jeg virkelig bekymret og redd.

Misje bestilte reisen gjennom Norwegians egne nettsider, men like etter bestillingensbekreftelsen ble de i en e-post informert om at det var det britiske selskapet Titan Airways som skulle gjennomføre flyvningen.

- En av grunnene til at vi valgte Norwegian var at de fronter seg selv som et moderne selskap med en ny flyflåte. Men for å forsikre meg om Titan Airways, ringte jeg Norwegian, der jeg ble beroliget med at det ikke var noen forskjell på kvalitet og standard, sier Stray Misje.

Rystet over standarden

Småbarnsfamilien slo seg til ro med Norwegians lovnader. Da avreisedagen kom, troppet de opp på flyplassen og fikk beskjed om at flyet var svært forsinket på grunn av tekniske feil.

FLYMARERITT: Tobarnsfar Mats-Erik Stray Misje fra Bergen, hadde en så dårlig reise med Norwegian at familien booket om hjemreisen. - Vi var rett og slett redde, sier han. Foto: Privat         
FLYMARERITT: Tobarnsfar Mats-Erik Stray Misje fra Bergen, hadde en så dårlig reise med Norwegian at familien booket om hjemreisen. - Vi var rett og slett redde, sier han. Foto: Privat          Vis mer

- Da vi endelig fikk «boardet», etter flere utsettelser, ble vi helt rystet over hvor skittent, ribbet og gammelt flyet var. Det var rett og slett skremmende ekkelt, sier Stray Misje.

Norwegian-ansatte: Vi er bekymret for sikkerheten

Dødsangst blant passasjerene

Den dårlige opplevelsen ble forsterket da det utenlandske kabinpersonalet virket slitne og langt fra forberedt på de tiltalls småbarna om bord, inkludert familien Misjes lille datter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Crewet så dødsslitne og overarbeidede ut. Det var også svært ubehagelig at lysene i kabinen blinket hele veien på grunn av teknisk feil - og at høyttaleranlegget ikke virket. Vi opplevde det hele som en dårlig skrekkfilm. Etter et høyt smell, noe som ble kommentert av piloten som turbulens, var det dødsangst blant passasjerene.

Stray Misje forteller at verken besetning eller de i cockpiten på noen måte jobbet for å berolige passasjerene.

- Jeg fikk blikkontakt med en godt voksen mann på seteraden overfor oss. Begge satt der med nøyaktig samme tanke: Hvordan overlever vi dette? Jeg har aldri sett så mye på klokka i hele mitt liv.

- Lite «norwegian» i Norwegian

Da familien landet, var de ikke i tvil:

- Vi skulle ikke reise tilbake med samme selskap. Etter å ha kontaktet Norwegians kundesenter fikk vi refundert retur-billetten, men lite hjelp ellers. Ferien ble én dag kortere og returen booket vi selv hos et annet selskap.

Noen forståelse fra selskapet ble de ikke møtt med, og kundebehandlerne snakket dårlig norsk. Klageavdelingen hadde 6-8 uker svarfrist.

- Det er ingenting som er «norwegian» med Norwegian. Å love oss null kvalitetsforskjell, for så å få et billig, skittent, utrygt og gammelt fly, er rett og slett skuffende. Vi flyr nok ikke Norwegian igjen.

Fly er fly?

Norwegian forstår at folk er skuffet når de ikke får fly med Norwegians egne fly, men understreker at alle passasjerer får beskjed dersom det brukes et «wetleasefly», og får tilbud om pengene tilbake dersom de ikke ønsker å reise.

- Det var veldig synd å høre at familien Stray Misje hadde en dårlig opplevelse. Men alle flyene er godkjent av europeiske og norske luftfartsmyndigheter, sier pressekontakt Astrid Gaustad Mannion til Dagbladet.

- Vi er stolt over å ha en av verdens yngste flyflåter og det er jo det de aller fleste av våre kunder får oppleve når de er ute og flyr med oss. Dessverre har planleggingen internt vært dårlig for sommeren, noe som har gjort at vi har måttet leie inn «wetleasefly». Vi beklager overfor passasjerer som er skuffet.

Norwegian valgte å ikke svare på disse spørsmålene:

  • Hvilken standard kan man forvente seg når man bestiller gjennom nettsidene til Norwegian?
  • Hvorfor informerer Norwegian om det er lik standard og kvalitet på innleide fly, når det ikke er det?
  • Sjekker Norwegian selv kvaliteten på flyene de leier inn for å fly sine ruter?

Flere Norwegian-saker: Hundrevis av kunder rammet av kansellering, - Dette burde ikke komme som en overraskelse på Norwegian