Småbåtregisteret blir gullgruve

Inntekt på rundt 28 millioner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Hver tredje småbåteier har ennå ikke meldt båtene sine inn i det nye og svært omstridte småbåtregisteret som Redningsselskapet overtok driften av fra 1. mars.

Redningsselskapets register vil derfor få kjempeinntekter fordi fristen for gratis innmelding er gått ut.

Forsikringsselskapene har nemlig satt registrering som vilkår for forsikring. Derfor vil nok de fleste etterhvert sørge for å bli registrert, men da koster det penger å bli med.

Fortsatt mangler hele 93.000 båter som var med i det tidligere registeret som tollvesenet administrerte. For å melde seg inn i det nye registeret må hver enkelt båteier ut med 300 kroner.

Det kan gi registeret en inntekt på nesten 28 millioner kroner. I tillegg kommer en årsavgift på 100 kroner som innføres neste år.

Redningsselskapets prosjektleder Gry Selte opplyser til dagbladet.no at Redningsselskapet hittil har fått fullmakt fra 195.000 av de 288.000 båteierne som var registrert i det tidligere offentlige registeret.

Redningsselskapets register har fått navnet Sikkerhets- og Småbåtregisteret.

Stortinget vedtok å nedlegge det offentlige registeret etter massive protester fra båtfolket mot frykten for at Småbåtregisteret etterhvert skulle bli brukt til et nytt avgiftssystem.

Krever registrering

I båtkretser har Redningsselskapets overtakelse av Småbåtregisteret blitt møtt med blandede følelser. Allerede fra neste år tvinges båteierne til å betale en årsavgift på 100 kroner. Tidligere var gratis å stå i registeret. Alle forsikringsselskapene krever registrering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å kunne få lov til å overføre opplysningene fra det tidligere offentlige registeret, måtte hver enkelt båteier gi sitt skriftlige samtykke til at det privatdrevne Redningsselskapet kunne overta.

Redningsselskapet krevde samtykke til å kunne gi opplysninger videre til både båtforhandlere, båtforeninger og forsikringsselskaper.

Det ble også lagt opp til at regsiteropplysningene kunne selges til forbrukerundersøkelser og informasjon.

Da protesterte båtfolket. Datatilsynet slo også alarm fordi man mente det var fare for at Redningsselskapet kunne bruke registeret i kommersiell hensikt.

Ror i land

Nå har Redningsselskapet dyrt og hellig lovet at det kun er deres egne redningsskøyter, sjøfartsmyndighetene, politiet, tollvesenet og redningssentralene som får tilgang til opplysningene i registeret.

- Dersom Redningsselskapet vil bruke registeret annerledes, må det innhentes en ny fullmakt fra hver enkelt båteier, sier seniorrådgiver Guro Slettemark i Datatilsynet.

Tilsynet vil også diskutere med Finansnæringsens Hovedorganisasjon at forsikringsbransjen krever registrering for å få forsikret båtene.

- Frivilligheten i samtykket til registrering er etter tilsynets oppfatning ikke tilfredsstillende, sier Slettemark.

SMÅBÅTER: Fortsatt mangler hele 93.000 båter som var med i det tidligere registeret som tollvesenet administrerte.