Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Småbiler blir billigere - store blir dyrere

CO2-komponenten og effektsatsene endres. Sjekk avgifts-vinnerne her.

AVGIFTSVINNER:  Mini Cooper blir en av avgiftsvinnerne etter endringen av CO2-avgiftene i statsbudsjettet for 2010. For biler med motoreffekt under 90 kw kommer det også en lettelse i effektavgiftene.  Foto: AFP
AVGIFTSVINNER: Mini Cooper blir en av avgiftsvinnerne etter endringen av CO2-avgiftene i statsbudsjettet for 2010. For biler med motoreffekt under 90 kw kommer det også en lettelse i effektavgiftene. Foto: AFP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Biler med CO2-utslipp under 120 g/km blir avgiftsvinnere.

Satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften økes i statsbudsjettet for 2010, for å stimulere til kjøp av miljøvennlige biler. Samtidig skal satsene i effektkomponenten reduseres, slik at statens inntekter ikke endres, ifølge regjeringen.

Endringen innebærer at det blir betydelig større avgiftsforskjeller på småbiler med lavt CO2-utslipp, og store biler med høyt CO2-utslipp og store motorer.

Og alle biler med CO2-utslipp over 153 g/km får uansett en total avgiftsskjerpelse, uavhengig av motoreffekten.

Forslaget til endringer i engangsavgiften innebærer for eksempel at en bil med CO2-utslipp på 100 g/km og effekt på 70 kW får en reell avgiftslettelse på om lag 7150 kroner, mens en bil med CO2-utslipp på 200 g/km og effekt på 110 kW får en reell avgiftsskjerpelse på om lag 8850 kroner.

Vinnerne
Mini Cooper D blir CO2-avgiftsvinneren i budsjettet, med en reduksjon i CO2-avgiften på 6509 kroner, ifølge en kalkulator BilNorge.no har laget basert på de nye CO2-avgiftene.

• En Volvo V50 1,6 D DRIVe start/stop får redusert CO2-avgiften med 6219 kroner.
• En Ford Fiesta 1,6 TDCi 90hk ECOnetic får redusert CO2-avgiften med 6494 kroner.
• En VW Golf 1,6 TDI 105hk Comfort BlueMotion får redusert CO2-avgiften med 5867 kroner.
• En storbil som Toyota Land Cruiser V8 med bensin-motor får med de nye avgiftene lagt på 52 033 kroner i CO2-avgifter.
Eksemplene over har ikke tatt hensyn til endringene i effektavgiftene.

Finansdepartementet oppgir på sin side disse eksemplene, hvor endring i effektavgiften også er tatt med:

Toyota Prius 1.5 - 77: Får redusert avgiftene med 5115 kroner.*
Volvo V50 1.6 - 109 D: Får redusert avgiftene med 4715 kroner.
VW Golf 1.6 - 90 D: Får redusert avgiftene med 4124 kroner.
Toyota Avensis 2.0 - 126 D: Får redusert avgiftene med 97 kroner.
VW Passat 2.0 - 110 D: Får redusert avgiftene med 2460 kroner.

Ford Mondeo 2.0 - 116 D: Får økt avgiftene med 2823 kroner.
Toyota Avensis 1.8 - 147: Får økt avgiftene med 3190 kroner.
Honda CR-V 2.2 - 140 D: Får økt avgiftene med 6627 kroner.
Volvo V70 2.0 - 136 D: Får økt avgiftene med 3246 kroner.
VW Tiguan 2.0 - 140 D 4M: Får økt avgiftene med 12 128 kroner.
Ford Kuga 2.0 - 136 D 4WD: Får økt avgiftene med 5521 kroner.
Subaru Forester 2.0 - 147 D 4: Får økt avgiftene med 5943 kroner.
Audi Q5 2.0 - 170 D Quattro: Får økt avgiftene med 8837 kroner.

- Prius er vinneren
*Ifølge Toyota Norge har regjeringen brukt tallene fra den gamle Prius-modellen i regnestykket sitt. Med tallene for den nye modellen (89 g/km CO2-utslipp og en motoreffekt på 73 kW) vil Toyota Prius bli avgiftsvinneren i statsbudsjettet, med en reduksjon i engangsavgiften på 7643 kroner, ifølge Toyotas tall.

Ford Fiesta Econetic følger like bak Prius. Med et CO2-utslipp på 90 g/km og en motorefffekt på 66 kW blir engangsavgiften 7366 kroner lavere med det nye avgiftssystemet.

Denne kalkulatoren fra Finansdepartementet viser deg avgiftsendringene for alle biler - såfremt du har oversikt over bilens egenvekt, CO2-utslipp og motoreffekt.

Store endringer fra 2006
De virkelig store endringene ser vi derimot først hvis vi sammenlikner med bilavgiftene fra 2006. Da fremkommer det at en Porsche Cayenne med 4,8-liters motor (368 kW)  har fått økt avgiftene med 460 192 kroner fra 2006 til 2010, mens en Volvo XC90 med motor på 2,4 liter med en effekt på 136 kW har fått en økning på 73 248 kroner.

Nye Toyta Prius (1,8 l og 73 kW) koster vel 42 000 kroner mindre i avgifter i 2010 enn den ville gjort med 2006-reglene, mens Ford Fiesta Econetic (1,5 l og 66 kW) koster 45 627 kroner mindre enn den ville gjort med 2006-reglene.

Reduserer effektavgift under 90 kw
Dette har regjeringen foreslått for effektavgiftene:

Satsene på de to laveste trinnene i effektkomponenten reduseres, med 58 prosent reelt på første trinn (0 - 65 kW), fra 127 til 55 kroner,  og 11 prosent reelt på andre trinn (66 - 90 kW) fra 531 til 481 kroner.

For større motorer blir det en økning i motoreffekt-satsen: For 91-130 kW fra 1274 til 1297 kroner, og for motorer over 130 kW fra 2654 til 2702 kroner.

- Vi forsterker de økonomiske motivene til kjøp av biler med lave CO2-utslipp. Dette bidrar til at vi kan nå målet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler på 120 g/km i 2012, sier finansminister Kristin Halvorsen, i pressemeldingen fra regjeringen.

Typiske familiebiler blir dyrere
Endringene innebærer en skjerping av avgifter for mange typiske familiebiler, som Ford Mondeo, Toyota Avensis og VW Passat. For disse er det noen modeller med lave utslipp som får en mindre reduksjon i avgiftene, mens det for de fleste modellene blir en skjerping.

Også for de aller fleste sjusetere innebærer endringene en skjerping av avgiftene. Både Ford S-Max, Toyota Verso og VW Touran får alle høyere avgifter.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media