STILLE ETTER STORMEN: Det er fred og ro i godtehylla nå etter en påske med priskrig. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
STILLE ETTER STORMEN: Det er fred og ro i godtehylla nå etter en påske med priskrig. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

«Smågodtkrig» ga rekordsalg

Vi kjøpte dobbelt så mye påskegodt som i fjor

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Vi kjøpte over 1333 tonn kjempebillig smågodt i og før påske. Tallet inkluderer ikke Rema 1000 sine godtetonn, siden kjeden ikke vil offentliggjøre salgstall. Det er likevel god grunn til å tro at at lavpriskjeden også har solgt flere hundre tonn med søtsaker den siste tiden. 

1333 tonn tilsvarer 267 afrikanske savanneelefanter, 27 stappfulle semitrailere, eller 178 fullastede lastebiler.

Priskrigen på smågodt startet da Rema 1000 dumpet prisen til 2,90 per hekto. Flere butikker, med Kiwi og Coop Extra i front, kastet seg på, og over hele landet stormet folk til godtehyllene for å sikre seg billig påskesnop.

Coop og Norgesgruppen har begge doblet godtesalget. Smågodtet har vært så rimelig for kundene at kjedene har tapt penger på godteriet.

Doblet snopsalget Coop-kjeden med butikkene Coop Extra, Mega, Prix, Marked og Coop OBS, har totalt solgt 698 tonn smågodt under «smågodtkrigen». Det er en salgsøkning på 94 prosent sammenlignet med forrige påske.

Lavprisbutikken Extra har stått for nesten halvparten av salget, og har alene solgt 340 tonn godteri i løpet av de 18 dagene krigen varte.

Kommunikasjonsdirektør i Coop Bjørn Takle Friis, sier at han tror de to andre store kjedene har irritert seg over at Extra-butikkene kastet seg inn i priskrigen.

- Det har vært viktig for oss å sette butikkene våre på lavpriskartet, og når dette begynte å rulle hadde vi ikke noe annet valg enn å bli med på leken, sier han.

Coop har solgt nesten dobbelt så mye smågodt som i påsken i fjor. Friis sier det er krevende å være billigst, og samtidig ta vare på folks helse.

- Det er en krevende balanse. Vi skal være billigst, samtidig har vi et ansvar siden vi eies av kundene våre, sier kommunikasjonsdirektøren.

Startet krigen, men vil ikke ut med salgstall Det var Rema 1000 som startet det som skulle bli en priskrig vi ikke har sett maken til i godterihyllene.

Fra priskrigen startet til den var over på påskeaften, har butikkjeden solgt flere hundre tonn med sure føtter, skumbananer og andre typer søtsaker.

Men Rema vil ikke, som eneste aktør, av konkurransemessige hensyn si akkurat hvor mange kilo det er snakk om. Matvarekjeden deler ikke salgstall.

- Ikke en ønsket krig Norgesgruppen sine butikker Meny, Eurospar, Spar, Joker, Nærbutikken og Kiwi har til sammen solgt 635 tonn med snop. Det er 345 tonn mer enn i påsken i fjor.

Kiwi solgte klart mest, og kommunikasjonsjef i Norgesgruppen Kine Søyland forteller at deres butikker som ikke dumpet prisene, har hatt nedgang i smågodtsalget.

- Det har vært knallhard konkurranse mellom kjedene. Forbrukerne er veldig prisbevisste og Kiwi har kommet godt ut av det, sier hun.

Men billigkjeden Kiwi har blitt kritisert for å svikte sin grønne profil, ved å satse på å tiltrekke seg kunder med svinbillige søtsaker.

- Priskrigen på smågodt er ikke ønskelig, og Norgesgruppen vil ikke ta initiativ til en priskrig på usunne varer. Kiwi har i påsken hatt et åpenbart dilemma. Butikken har en sunn profil, men skal samtidig være billigst på alle type varer, sier Søyland og påpeker at det var Kiwi og Meny som startet den parallelle priskrigen på appelsiner.