Småharry nordmann legger til kai som en konge - vekker oppsikt verden over

Norsk kampanjevideo spres på nett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Hvert år dør rundt 30 nordmenn på sjøen. Minst en fjerdedel har promille. 

Kampanjeorganisasjonen for alkovett, AV-OG-TIL, publiserte nylig videoen «Kunsten å legge til», laget av reklamebyrået Melvær & Lien. Videoen skal gjøre folk oppmerksomme på alkovett på sjøen. 

Småharry fyr i sjabby båt Filmen viser hvor vanskelig det kan være å legge til med båt, og da spesielt når man har kost seg med noe godt i glasset.

• Se videoen øverst i saken!

Familiefaren som har hatt seg litt sjampanje på sjøen får problemer med å legge til kai, mens den småharry fyren i en sjabby båt gjør det hele lekende lett.

I løpet av de siste dagene har videoen over fire millioner visninger i sosiale medier - og interessen fra utlandet er overraskende stor.

- Vi ønsket å lage en film som båtfolk i Norge kunne like. Denne helga har vi sittet måpende foran PC-ene våre og sett filmen gå sin seiersgang i Norge og resten av verden, sier Kari Randen, daglig leder i AV-OG-TIL, til Stavanger Aftenblad, som også har omtalt videoen.

«Litt hvitvin til rekene»-promille Er man uheldig og havner i en ulykke kan det være små marginer som spiller inn. Promille kan påvirke de fleste små marginer.

- Å lese kart og merking og å håndtere uforutsette tekniske utfordringer er krevende nok i seg selv når man er ute på tur. Legg til en «litt hvitvin til rekene»-promille og det blir enda litt mer krevende. Legg til kveldsmørke og «noen øl til grillmaten»-promille og utfordringene kan bli for store, sier Randen til  AV-OG-TIL.

Engelsk versjon På den amerikanske Facebook-siden «Powerboat fans and friends» er videoen sett nærmere to millioner ganger og har over 31 000 delinger.

Videoen har fått så stor oppmerksomhet fra utlandet atAV-OG-TIL nå har valgt å legge ut en engelsk versjon, «How to dock like a boss», på sine Youtube-sider.