NYHET: Denne spenstige bobla er laget av polske Galeon, og skal fungere som tender til større yachter. Den har 160-hesters motor tilkoblet vannjet, og oppnår en toppfart på 38 knop. Foto: Hans Eidstuen / Båtmagasinet
NYHET: Denne spenstige bobla er laget av polske Galeon, og skal fungere som tender til større yachter. Den har 160-hesters motor tilkoblet vannjet, og oppnår en toppfart på 38 knop. Foto: Hans Eidstuen / BåtmagasinetVis mer

Småjollene bak gigayachtene

Når yacht-fiffen skal ut på tur, trengs ordentlige lettbåter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Under båtmessa Boot i Düsseldorf ble den nye Baby Crystal yacht-tenderen vist fram for publikum. Lettbåten er bygget som tilbehør til polskproduserte Galeon 780 Crystal, en herlig farkost som måler 24,5 meter.

«Jolla» er 4,5 meter lang, og utstyrt med en 160-hesters motor tilkoblet vannjet. Farkosten, som kan oppnå en toppfart på 38 knop, sjøsettes ved å senke badeplattforma på moderskipet. Vekta er 700 kilo, og prisen er ukjent. Galeon hevder de kan bygge det aller meste på bestilling. Den tøffe bobla er et godt eksempel på det.

Les også: De viktigste båtnyhetene 2014
 
Heftig fra Windy Med sine 52 fot (16,1 meter) er det ikke lett å se for seg at Windys SR52 Blackbird skal fungere som lettbåt. Men er yachten stor nok, går det fint.

RØKKEJOLLA: Windy SR 52 Blackbird ble kjent som Røkke-jolla etter at finansmannen Kjell Inge Røkke bestilte den som lettbåt til sin 66 meter lange seilbåt Aglaia.
RØKKEJOLLA: Windy SR 52 Blackbird ble kjent som Røkke-jolla etter at finansmannen Kjell Inge Røkke bestilte den som lettbåt til sin 66 meter lange seilbåt Aglaia. Vis mer

Båten, som er tegnet av Windys husdesigner Hans Jørgen Johnsen i samarbeid med anerkjente Ed Dubois, er utstyrt med tre Volvo penta IPS600-installasjoner som gir totalt 1305 hestekrefter under solsenga akter.

Toppfarta er oppgitt til 46 knop. Prisen skal ligge rundt 9 millioner kroner.

Pris på forespørsel En annen tøff farkost med norske aner er Fjord 36 Tender. Med to Volvo-Penta-maskiner, hver på 300 hk, oppnår Fjord-jolla en toppfart på 43 knop.

I likhet med de fleste produsenter som selger tendere til de aller rikeste, kan også Fjord tilpasse båten etter kundens ønsker. Prisen fås på forespørsel.
 
Rask Son-tender Norske produsenter er godt representert i dette luksusmarkedet. Goldfish 28 Tender har et meget godt skrog bygget for fart. Det har også utenlandske pengesterke folk fått med seg, noe som har ført til flere salg utenfor Norges grenser.

TILBEHØR: Fjord 36 Tender er laget for å passe som lettbåt på noen av verdens råeste yachter. Foto: Fjord
TILBEHØR: Fjord 36 Tender er laget for å passe som lettbåt på noen av verdens råeste yachter. Foto: Fjord Vis mer

Med plass til åtte passasjerer og fartspotensiale på over 60 knop ved hjelp av 400 Evinrude-hester er Goldfish 28 en båt som får VIP-gjestene raskt ut til yachten. Goldfish har også laget en 23-fots versjon(se video), for de noe mindre yachtene.

Jetdrevet jolle Britiske Williams lager heftige små RIB-er som gjerne brukes som tendere på både store og små yachter. Flere av de store produsentene, som Princess, Azimut og Pershing lager jollegarasjer som er spesielt tilpasset disse hurtiggående jet-båtene. Sist ut fra Williams er en serie med dieselmotor.

Dieseljet 625 er største båt i serien, med sine 20 fot (6,25 meter). Denne utrustes med Yanmar-motorer fra 180 til 260 hk. Med største motor er toppfarta over 40 knop.

100 000 kr per fot
Serbiske Art of Kinetik lager de lekreste trebåtene du kan tenke deg. Jolla som hører til modellen Hedonist, er like lekker som moderfartøyet. Med vannjet og en toppfart på hele 42 knop tar båten deg raskt fra a til å. Men med mange passasjerer om bord blir det også mange turer. Det er nemlig bare plass til to passasjerer pluss fører i den lille eksklusive 12-foteren.

Dessverre er ikke lettbåten til salgs uten at du kjøper Hedonist-modellen til 2,65 millioner euro. Bare jolla kommer på godt over 150 000 euro, noe som tilsvarer over 1,2 millioner kroner. Det er 100 000 kroner per fot. Totalt må du ut med like under 20 millioner norske kroner for å sikre deg både båt og lettbåt.

Vannjet fra Ålesund
Alusafe 770 RIB RB (se video) er spesiallagde «tendere» for en engelskprodusert megayacht, kalt Vava II. En Volvo D6 med 435 hk brummer under dekselet i forkant av styrekonsollen.

Sammenkoblet med en Hamilton HJ-274 vannjet nås toppfarten på over 45 knop på svært kort tid. Båten har selvsagt alle fordelene som kommer med vannjetinstallasjon, inkludert de fabelaktige manøvreringsegenskapene.

NORSK DESIGN: Pål Sollie har tegnet både Goldfish 23 og 28, som er avbildet her. Foto: Goldfish
NORSK DESIGN: Pål Sollie har tegnet både Goldfish 23 og 28, som er avbildet her. Foto: Goldfish Vis mer

Aluminiumsskroget er velprøvd. Det er offshoreredningsbåten Alusafe 770 som har fått seg en real ansiktsløftning. Skumfylte «fenderlister» er byttet ut med hvite pongtonger, og motorstørrelsen er nær doblet i forhold til standardversjonen.

DIESELJET: Williams 625 Dieseljet skal klare over 40 knops toppfart.
DIESELJET: Williams 625 Dieseljet skal klare over 40 knops toppfart. Vis mer
KOSTBAR: 12 fot koster i dette tilfellet 1,2 millioner kroner. Foto: Art og Kinetik
KOSTBAR: 12 fot koster i dette tilfellet 1,2 millioner kroner. Foto: Art og Kinetik Vis mer
FRA VESTLANDET: Alusafe 770 RIB. Foto: Lars Kristian Larsen / Båtmagasinet
FRA VESTLANDET: Alusafe 770 RIB. Foto: Lars Kristian Larsen / Båtmagasinet Vis mer