Smak og stoler

Liker vi at Ingrid Schulerud kaller oss sauer i flokk?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HVOR MANGE Jacobsen-stoler har dine venner? Ingrid Schulerud sukker over at åtte av ti hjem hun besøker, har Arne Jacobsen stoler, PH-lamper og Alessi kaffekanner. Da handler det ikke om design, men om mote, sier Schulerud. Sammen med sin mann, statsministeren, deler hun ut tre gjeve priser på Norsk Forms Prisfest i dag.

Nå er det ikke slik at alle opplever at åtte av ti hjem hvor de inviteres inn på kaffe og vørterkake, er møblert med Jacobsen. Mange mennesker med både hjem og møbler, lurer på hva i huleste statsministerkona snakker om. Utsagnene røper egen omgangskrets. Schulerud omgås eliten, også smakseliten. Det kommer neppe som ei bombe.

SCHULERUD ER KRITISK til det hun kaller motepress og sosialt tyranni. Med andre ord: Folk eier ikke egen smak. Vi er sauer i flokk, hermegjess med for mye penger. Jeg oppfatter at Schulerud vil interiørhysteriet til livs. Men å kritisere andre for å være bevisstløse snobber, er et risikoprosjekt. Kritikeren høres lett enda mer snobbete ut enn dem hun kritiserer. Schulerud sier: «Kall meg gjerne jålete, men jeg setter pris på vakre rom». Med andre ord hun har god smak. Hun vet hva som er vakkert og hermer ikke. Schulerud er oppvokst i dannet, møblert hjem med mye kulturell kapital. Er det noen som kan kodene – alle kodene – er det henne.

DAGENS INTERIØRIDEAL er innovasjon gjennom personlighet og kreativitet. Det holder nemlig ikke lenger å ha de riktige møblene, og følge moten. Man skal skape noe unikt, personlig. I interiørbladene messes det om leiligheter som forteller historier. Men for all del, vakkert, trendy og riktig må det likevel være. Tross mas om individuell stil, ser det meste prikk likt ut. Schulerud har rett.

SJUER’N ELLER MAUREN er danske designklassikere som finnes i mange, norske, borgerlige sekstiåtterhjem og andre hjem. De med mest penger har også Oksen eller Egget. Den gang 68-erne faktisk var studenter og ekte vare, sverget de til furubord, lilla vevtepper, Che-plakater, rislamper og til nød ei Ivar-hylle fra Ikea. Når man så fikk god gasje, begynte man å innrede moderne og borgerlig fra Forum møbler og Tannum Møbler i Oslo. Urbane akademikere var tidlig ute med å si opp syrebeiset furu og i stedet trykke dannet, dansk funksjonalisme til brystet, pluss en dæsj Alessi og Philippe Starck. I rødvinsglassene messes det fortsatt om at form skal bestemmes ut fra funksjon. En ny funkishype startet på 1990-tallet. Først nå har funkis blitt så folkelig at funkisferdighus selger. Salget av Arne Jacobsen-stoler har ganske riktig gått rett til himmels, for ikke å snakke om alle etterlikningene. Men det er vel ikke dem du drukner i, Schulerud?

DE SOM KOMMER til Norsk Forms prisfest har udiskutabelt god smak. Kvinnene skal selvsagt ha norskdesignet kjole, gjerne litt frekk og fashion, men aldri vulgær. Det sies at smak ikke kan diskuteres. Tull. Smak diskuteres og påvirkes hele tiden. Alle hermer. Noen hermer bare seinere enn andre. Schulerud er en smaksdommer med mye makt. Mange vurderer nå å gjemme Arne Jacobsen i kjelleren.