Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Smakløs Ryanair-reklame

Flyselskapet Ryanair bruker den irakiske informasjonsministeren Mohammed Saeed Sahaf, «Komiske Ali», i svertereklame mot konkurrenten Easyjet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den som har besøkt Ryanairs nettsider den siste uka har på toppen av inngangssida blitt møtt av følgende reklame med bildet av den irakiske informasjonsministeren Mohammed Saeed Sahaf, også kjent under kallenavnet «Komiske Ali».

Den tilsynelatende evig optimistiske informasjonsministeren brukes ikke direkte for Ryanair, men mot erkekonkurrenten Easyjet i en humoristisk anlagt «svertekampanje».

Klassiske optimistiske Ali-utsagn som «Vi vinner krigen, vi slår amerikanerne» er satt sammen med utsagnet «Easyjet have the lowest fares», i snakkebobler knyttet til bildet av Saeed Sahaf, som presenteres som «Easyjets informasjonssjef».

Easyjet mener at reklamen er smakløs. Ryanair mener på sin side både at reklamen er morsom, og at publikum setter pris på slike humoristiske reklamer, ifølge Business World og BBC.

- Hos Easyjet tok vi et bevisst valg om å ikke bruke noen referanser til krigen overhodet, fordi det har vært nok smerte og lidelse, sier Easyjet-talsmann Toby Nichol, som kaller Ryanair-reklamen «insensitiv».

Ryanair er ikke enig med konkurrenten. Nylig kjørte det irske lavprisflyselskapet også en kampanje med bilder av Saddam Hussein, som de fleste britiske aviser nektet å trykke, skriver Business World.

Faksimile/printscreen: www.ryanair.com<br>
Faksimile/printscreen: www.ryanair.com<br>
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media