Småkongetukt

Det er ikke lett å få til nasjonal styring i en kultur med sterke småkonger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Historien om Rikshospitalets planlagte sykehotell som ble stanset, er fortellingen om hvordan gammel etablert praksis møter den nye orden. Byggeprosjektet ble stanset fordi sykehusets administrative ledelse ikke hadde nødvendig godkjenning fra Helse Sør-Øst. Målet med hotellet var at sykehuset skulle spare 26,5 millioner kroner årlig, og at regionen for øvrig sparte 10-12 millioner i året. Stansingen kan i verste fall føre til at det ikke blir noen slik innsparing, men tvert imot ekstrakostnader på 50 millioner kroner. Er det noen mening i slikt? Har regiondirektør Bente Mikkelsen mage til å la en sanksjon mot regelbrudd koste 50 millioner kroner? Har helseminister Sylvia Brustad et godt svar på det når hun redegjør for Helse-Norges situasjon i Stortinget i tirsdag?

Trolig har begge gode svar. Helsereformen som ble innført i 2002 har som mål å få bedre styring med de ressurser som blir brukt i spesialisthelsetjenesten i hele Norge. For å få til det, har departement, region og helseforetak etablert regler som skal følges. I Helse Sør-Øst skal alle investeringsbeslutninger på over 10 millioner kroner godkjennes på regionnivå. Åge Danielsen på Rikshospitalet må spørre Bente Mikkelsen og hennes regionale styre om lov før han investerer for summer over det. I sykehotellsaken har Danielsen og hans underordnede eiendomssjef satt i gang et prosjekt som koster 120 millioner kroner – uten godkjenning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Isolert sett er det mange gode grunner for dette. Søknadsprosessen hadde av forskjellige grunner drøyet lenge. Sykehotellet skulle bidra til at Riks- og Radiumhospitalet skulle klare de innsparingskravene som regionen og departementet pålegger sykehuset. Sett fra Rikshospitalet ville sykehotellet på det gamle Radiumhospitalet gi landets fremste kreftbehandlingsinstitusjon bedre fasiliteter. Mange ved sykehuset vil spørre seg hvorfor regionstyret stanser et prosjekt som er til beste for både sykehus, pasienter og økonomi. Det er bare det at Rikshospitalet ikke er en selvstendig stat i Helse-Norge. Det kan ikke, til tross for sin posisjon og kompetanse, gå ut over sine fullmakter.

Grunnen til at det er vedtatt regler for gjennomføring av større prosjekter er at hele regionen, Helse Sør-Øst, har et samlet investeringsbehov på 19 milliarder kroner. Det overstiger de ressurser som regionen rår over. Ledelsen på dette nivået må derfor prioritere hvilke prosjekter som er mest regningssvarende, hvilke som haster mest, hvilke som er i tråd med Soria Moria-erklæringen og hvilke som er i tråd med nasjonale helseplaner. Derfor har regionstyret utformet regler som skal følges av de enkelte foretak. Denne saken handler ikke om Danielsens prosjekt er fornuftig eller ikke. Men om Helse-Norge kan akseptere at enkeltforetak tar seg til rette. Det kan de ikke etter gjeldende regler.

Spørsmålet blir satt på spissen denne uka. Regiondirektør Mikkelsen er tilbake fra vinterferie. Brustad skal redegjøre om dette og hint i Stortinget. De ansatte på Rikshospitalet skal slå ring om sin direktør, og styret i helseforetaket skal ha møte. Må Danielsen gå? Eller har Helse-Norges sjefer markert tydelig nok sin refs?