Småpiker barberer seg

I USA begynner jentene når de er elleve år. I Europa når de er tretten. Statistikken viser at jenter nesten er barn når de fjerner kroppshår for første gang. Og barberhøvelbransjen vet hvordan de unge skal påvirkes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hun har tykt hår på hodet. Hun er en ekte kvinne. Hun har tykt hår under armene. Hun er en ekkel kvinne. Vårt naturlige kroppshår blir mer og mer tabubelagt. Det skal barberes, slipes bort og rykkes opp med røttene. I dag skal den voksne kvinnen helst se ut som en glatt liten pike.

...for høvelen er rake veien til det moderne kvinnebildet

Av JANE THRONDSEN , VIGDIS ALVER og RUTH HØYLAND JØNSRUD

- Vi merker en klar oppgang i salget av damehøvler, og den sterkeste økningen er blant jenter under tjue år, sier adminis- trerende direktør i Gilette Norge, Terje Kinden.

Erotikkdrepende

På spørsmål for noen år siden om hva som kunne betraktes som erotikkdrepende, svarte ni av ti hårete kvinner.

Mens hår på hodet anses som kvinnelig, skal kroppshåret helst fjernes. I enkelte kretser ansees faktisk den kvinnen som ikke barberer seg under armene som litt suspekt.

På 70-tallet var det i en kort periode et feministisk standpunkt å ikke barbere seg.

I dag er det blitt en del av kvinners daglige kroppspleie å fjerne hår under armene.

  • En stor del av norske kvinner utsetter seg for smertefulle behandlinger, bruker tid og betaler i dyre dommer for å holde kroppshårene borte. Ikke bare i armhulene, men på beina, i ansiktet og langs bikinilinjen.

På badeplasser og i garderober er det blitt et vanlig syn at kvinner bare har minimalt med hår igjen rundt kjønnet.

Gynekologer merker at flere, spesielt de unge, kvinner barberer seg nedentil.

Streng-bikini på badestranda gjør det synlig at kvinner også fjerner kjønnshårene i baken.

Småjenter viktige

Fordi man vet at sannsynligheten for at kundene holder seg til det produktet de først prøver, er småjenter viktige for hårfjerningsbransjen. Det gjelder å nå dem tidlig. Nesten mens de enda er barn.

Ifølge Gilettes egen statistikk begynner amerikanske jenter å barbere seg når de er mellom 11 og 13 år. I Europa er aldersgruppen 13- 15 år.

For å treffe markedet helt riktig har selskapet ansatt en kvinne på hovedkontoret i USA, som styrer produktutviklingen og markedsføringen rettet mot kvinner over hele verden.

- Hun styrer grupper som holder seg informert om kvinners holdninger til kroppshår og barbering. Men vi må også ta hensyn til kulturforskjellene i landene. Her i Norge er målgruppen mellom 15 og 20 år. Dette har noe å gjøre med kulturforskjeller, samtidig som trenden i Norge utvikler seg mot at jentene blir yngre og yngre når de fjerner kroppshår for første gang, sier Gilette-direktør Kinden.

Gratis høvel

Når man kjenner til kvinnens holdninger og vaner, er det lettere å få henne på kroken.

I USA har man gitt bort gratis barberhøvler til alle som kjøper en viss mengde melk. Vel vitende om at hele 80 prosent av dem som handler melk er kvinner. I Sverige sendes det ut gratis prøvehøvler til alle jenter i alderen 13 til 15 år, mens man er mer forsiktig i Norge.

Ingen gratishøvler gis bort til kvinner, men det satses sterkt på å nå de unge jentene i markedsføringen også her i landet.

Selskapet har god greie på hvor ofte jenter barberer armer og bein. Den kroppsnære moten med høyt skårne badedrakter og stringtruser har gjort det populært å barbere seg andre steder også.

- Det er blitt mindre tabu å skrive i blader og aviser om å barbere bikinilinjen. Og moten er slik at kvinner viser mer av bein og armhuler, sier Kinden.