Smart Brynestad blir enda større

Han satser høyt, stort og billig. I en gedigen lagerhall på Alnabru i Oslo selger forretningsmannen Atle Brynestad merkevarer til engrospris. Inngangsbilletten er et hundre kroners medlemskap i Smart Club, en steril utgave av IKEA. Og mens kundemassen øker, raser konkurrentene over dumpingpriser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Å handle skal ikke være opplevelse. Hva betyr marmorgulv og fancy butikkinnredning når det fordyrer joggeskoene dine med flere hundre kroner? spør Brynestad.

Siden murkolossen Smart Club åpnet dørene for vel ett år siden, har 68 000 studenter, selvstendig næringsdrivende og ansatte i private og offentlige bedrifter tegnet medlemskap. Dermed har Brynestad og selskapet CG Holding inkassert 6,8 millioner allerede før du har puttet en eneste vare i handlekurven. Medlemskortet må du fornye hvert år.

Flere lagre

- Medlemskontingenten kommer kundene til gode i form av billigere varer. De får også jevnlige kundebrev i posten. På en handel kan du tjene inn kortet fem-ti ganger, hevder Brynestad.

I den 17 500 kvadratmeter store hangaren på Alnabru finner du alt fra fem kilos pakker med cornflakes til PC-er, møbler og maling. Nå varsler Brynestad at Oslo Vest, Stavanger, Bergen og Trondheim står for tur.

- Vi skal spre oss, men først må vi finne egnede tomter, sier han til Dagbladet.

Amerikanske tilstander

Brynestad har kopiert Smart Club-konseptet fra USA. Der har «warehouse-clubs» eksistert i over 20 år. Ifølge Brynestad er den grunnlegenede ideen å kutte alle fordyrende ledd mellom produsent og kunde og dermed selge billig.

Brynestad avviser at de lave prisene skyldes at Smart Club selger fjorårets modeller, annensorteringsvarer eller at det kjøper opp store restlagre til spotpris.

- Det skjer aldri, understreker Brynestad.

Murrer

En del leverandører og konkurrenter reagerer på Brynestads amerikanske lavprisprofil.

- Enkelte næringslivsfolk ønsker seg nok monopolistiske tilstander og høye priser. Blir vi boikottet av leverandører, parallellimporterer vi bare varene på lovlig måte, kommenterer Brynestad.

Forbrukerrådet er positive til at økt konkurranse fra Smart Club gir forbrukerne lavere priser. Samtidig reagerer det på at Smart Club ikke er åpen for alle. Er du arbeidsledig, må du finne deg andre steder å handle.