Smart Club billigst - dårligst på service

Omsetningen i detaljhandelen har økt kraftig siden 70-tallet. Leketøysomsetningen alene har økt med 225 prosent. Kampen om lommeboka di pågår for fullt. Og bedriftsledere i bransjen er fullt klar over den tøffe konkurransen fra nyetablerte Smart Club.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre av fire bedriftsledere tror salgskanaler som Smart Club vil kapre store markedsandeler i framtida. Det viser en fersk undersøkelse som Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) har gjennomført blant 150 bedriftsledere i Norge.

- Etableringen av warehouse-konseptet eller Smart Club er et utslag av beinhard konkurranse. For å vinne kampen om kundene utvikles nye ideer, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i HSH.

Spar penger

Undersøkelser viser at forbrukerne er mindre opptatt av pris i dag enn de var på 80-tallet.

- Likevel er det nok av folk som er så opptatt av pris at de oppsøker salgssteder som Smart Club, sier forsker Randi Lavik ved Statens institutt for forbruksforskning.

Smart Club har opplevd en kundestrøm. I dag har lagerhallen på Alnabru nærmere 70 000 medlemmer.

Dagbladets prissjekk viser at det kan være penger å spare på å handle hos Smart Club. Vi har sjekket priser på en rekke varegrupper hos Smart Club og sammenliknet med priser fra mer tradisjonelle butikker som Gresvig, Edwis Leker, Jernia og Rimi. I tillegg har vi innhentet priser fra varehuset Tybring-Gjedde, som før var forbeholdt næringsliv og offentlig sektor.

Billigere

Dagbladets pristest viser at Brynestad og Co. ligger lavere i pris på de fleste varekategoriene. På for eksempel Lego og Timberland-sko var forskjellen flere hundre kroner. På video og fjernsyn, derimot, opererer Elkjøp med vel så gode tilbud som Smart Club.

Sammenliknet med de andre butikkene har Smart Club et mye smalere vareutvalg. Du kan heller ikke vente å få like god service. Lønnskostnadene holdes nede ved å ha et minimum av betjening.