Smart sorti

Noen ganger kan det være lurt å ta en pause.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EN AV DISSE fire skal ut. Hvem?- Fredrik Skavlan skal ut fordi han trenger en lang pause, der han kan høste inspirasjon fra andre mennesker, farger og steder enn Oslo 3. - Feil.- Synnøve Svabø fordi TV-konseptet virker fullstendig 80-talls og fordi hun er så oppjaget på skjermen.- Feil.- Ivar Dyrhaug er vel allerede helt ute?- Feil.- Det er vel ikke Anne-Kat.?

DET ER SOM kjent Anne-Kat. Hærland som skal ut av TV-ruta og fredagskvelden. Dermed må jeg skuffe dem som et øyeblikk trodde Fredrik Skavlan hadde tenkt å ta seg et sabbatsår. Jeg tror vi kan være enige om at det er marked for et samtaleprogram à la «Først & sist». Det hersker ingen tvil om at Skavlan har gjort en betydelig innsats for å heve standarden på norsk TV-underholdning. «Først & sist» var en ren vitamininnsprøytning til «den norske samtalen» da det hadde premiere i 1998. Ingen andre TV-program er i nærheten av å ha samme dagsordenfunksjon. Det gjør Skavlan til Norges mektigste TV-personlighet. Denne makten forvalter han etter hvert dårlig. Konseptet er slitent. Programlederen og researchteamet evner ikke lenger å tenke nytt og alternativt. Ikke bare er det et problem at gjestene stort sett er menn fra Østlandet. Det er noe grunnleggende galt når finansminister Kristin Halvorsen må svare på om hun har tatt plastiske operasjoner samme dag som hun har lagt fram statsbudsjettet. Bare fordi Julio Iglesias er i studio. Derfor burde Skavlan ta seg en pause nå, og slippe til en vikar. Store Studios programleder Anne Sandvik Lindmo er en åpenbar kandidat.

NÅR Anne-Kat. Hærland nå tar en pause for å tenke ut nye programkonsept, er det en smart sorti. Hun gir seg før en eneste seer har rukket å tenke at de er lei av henne. Tvert imot: De fleste vil ha mer. Hva er Hærlands hemmelighet? Hvordan unngår hun den ubønnhørlige medieslitasjen de fleste medieaktører, inkludert Fredrik Skavlan, Synnøve Svabø og Ivar Dyrhaug, utsettes for? Hærland var inne på noe av svaret selv da hun ble portrettert i TV-programmet «Norsk humor» for litt siden. Her sa hun: «Det var og er en rolle, men jeg vet ikke hvor rollen slutter og det private begynner». Hærland veksler altså mellom ulike roller, og slik blir hun også vanskeligere å kategorisere. Man vet ikke helt hvor man har henne, og derfor blir man heller ikke så lett lei. Dette peker Hærland på selv: «Dere tror det er virkeligere enn det er. Det er fordi dere ikke vet hva som er fiksjon og hva som er virkelighet, og slik distanserer jeg meg fra det, og beskytter meg selv».

NRK SLITER MED å fornye seg på fredagskveldene. Nyskapingen «På tråden med Synnøve» fungerer ikke. Mens det nå eksperimenteres med nye kulturprogrammer innen infotainmentsjangeren hele uka, står fredagskvelden bom stille. Jeg godtar argumentet om at man ikke legger ned TV-suksesser som samler over en million seere. Det betyr imidlertid ikke at programkonseptene ikke kan revitaliseres. Det handler om å slippe til nye stemmer, ansikter og temaer. Når Anne-Kat. Hærland nå forsvinner fra TV-skjermen, er det bare nok en grunn til å la TV-apparatet gå i svart på fredagskveldene.