Smarte selgere?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Dagbladet avslørte før helga at en av våre største forretningskjeder for elektriske produkter praktiserer en bonusordning som premierer salg av dyre varer. En av kjedens tidligere ansatte, som nå jobber som jurist i Forbrukerrådet, forteller åpent om hvordan systemet drev ham til å lure kunder til å kjøpe dyrere produkter enn nødvendig. Den navngitte elkjeden er selvsagt ikke alene om å ha smarte selgere. Det interessante er at konkurransen driver seriøse forretningsdrivende til å innføre uetiske systemer som undergraver tillit mellom selger og kjøper.
  • Forbrukerombudet vil nå granske denne formen for lokking og triksing. Han vil ventelig finne flere selskaper med svin på skogen. Det er viktig at slike systemer blir avslørt og selskapene identifisert. Da vil kundene miste tilliten og gi lurendreierne en repetisjon av den gamle lærdom: Ærlighet varer lengst.