Smarte,romslige og moderne

Dagbladet har testet flerbruksbilene Mazda 5 og Opel Zafira.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har hørt med til sjeldenhetene at vi har sett folk nysgjerrig sirkle rundt en ny Mazda. Med Mazda 5 har vi opplevd nettopp det.

Og kanskje ikke så rart heller. Bilen har småelegant og tidsriktig design, og er allerede i ferd med å framstå som en utfordrer for VW Touran, Toyota Corolla Verso, Opel Zafira og de andre i den familievennlige flerbruksklassen. Verdt å merke er også at denne Mazda-modellen kom helt til finalen i årets bilkåring i Europa i november. Renault Clio vant, men Mazda 5 kom meget hederlig fra det på en femteplass.

Nye toner

Nå har ikke Mazda vært verdens mest spennende bilmerke de siste åra, og salget i Norge har vært moderat. Men ting er nå i ferd med å skje, og nettopp 5-modellen er et godt eksempler på nye toner fra en japaner som har ligget noe i dvale en stund.

Mazda 5 kjører nemlig bra, og i tillegg til utseendet er også de praktiske løsningene smarte. Utstyrspakka er omfattende og komforten er ok. Og bilen har altså plass til sju om bord. I det hele tatt, vi skjønner at den norske Mazda-leiren har forventninger til nykommeren som fort kan bli en ny familiefavoritt.

Praktisk

De store skyvedørene gjør atkomsten til baksetene enkel, og er noe barnefamilien raskt vil lære å sette pris på. Og enda mer, de to bakerste setene felles ned i gulvet med et eneste håndgrep.

Og midtradens tre individuelle seter kan like enkelt gjøres om til to seter med et praktisk bord i midten. Denne seteraden kan også enkelt slås ned i gulvet slik at du får et stort og flatt bagasjerom. Her har oppfinnsomme bilingeniører virkelig lagt seg i selen.

Stillegående og kvikk

Bak rattet i Mazda 5 har du det også mer enn akseptabelt. Førersetet gir bra støtte og midtarmlene er standard. Med unntak av et periodevis dårlig lesbart display på midtkonsollen, er instrumenteringen moderne og tydelig.

Motoren vi kjørte, en toliters diesel på 143 hester, var både stillegående og kvikk. Samme motor i noe annen utgave finner du både i Mazda 6 og Ford Mondeo. En litt slarkete sekstrinns girkasse trekker imidlertid noe ned. Denne Mazdaen skal konkurrentene se opp for.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Opel Zafira

Vi skjønner ikke hva Opel tenker på med nye Zafira. Bilen har mye som er lett å like, men det å dumme seg ut på det aller viktigste med en slik biltype, er nesten et mysterium.

Vi snakker om den praktiske bruken av en nesten ideel familiebil. Sju seter står totalt til disposisjon for liten og stor, men å bruke dem alle krever timer i treningsstudio. I hvert fall for den som oftest frakter barn og pikkpakk, nemlig mor.

Sterke hender

Da Zafira debuterte som første kompakte flerbruksbil med sju seter, ble den en trendsetter. Annen generasjon av denne Opel-modellen bringer ikke utviklingen videre. Snarere det motsatte.

For å møblere om Zafira kreves det flere tungvinte operasjoner og to sterke hender. I tillegg må ting tas ut av bilen for at hele bagasjeplassen skal kunne utnyttes eller alle seteplassene brukes.

Og hva gjør du så med inventar som må fjernes? Et eller annet sted må det stues bort, i bilen er det nemlig ikke plass. Lite gjennomtenkt, Opel. Hos flere konkurrenter gjøres dette mye smartere.

Reflekser

En annen merkverdighet som drar helhetsinntrykket ned er et betydelig refleksfelt i frontruta. En eller annen designfreak hos Opels utviklingsavdeling har forlenget midtkonsollen helt fram til ruta. Resultatet er blitt sjenerende reflekser i senterfeltet fra blanke detaljer i konsollen. Spesielt irriterer dette når sjåføren må vende blikket noe mot høyre. Hvilket man gjør forholdsvis ofte.

Mange rom

Når disse salvene er avfyrt skal det også sukres litt med at Zafira har tallrike møbleringsmuligheter og mye plass å tilby. Bagasjerommet er stort og med ryggen nede også på passasjersetet foran kan du får inn gjenstander på opp til 270 cm. Midterste setebenk kan i tillegg skyves fram og tilbake, og fester for bagasjenett og stålkroker bak er også godkjent. Rundt om er det mye rom for småting, også i taket. Forholdsvis lav lasteterskel er også et pluss.

Bak rattet har du det leveligmed unntak av refleksene i ruta, og at du ikke kan strekke venstrebeinet helt ut på grunn av at fothvileren er for nær førersetet. Den er faktisk hele fem cm. nærmere setet enn gasspedalen. Ganske uvanlig.

Du sitter ellers i et godt førersete, instrumenter og klokker er tydelige, og Zafira gjør det bra på variable veidekker. Kvalitetsfølelsen er tilstede både med hensyn til lydnivå og detaljer.

Dieselmotoren på 150 hk er kvikk og nøysom, og sikkerheten er femstjerners ifølge NCAPs krasjtest.

Men den praktiske siden av bilen, den trenger en ny omgang, Opel.

Stem på Årets Bil: 

FIN FØRERPLASS: Moderne og oversiktelig. God sittekomfort. Sjenerende reflekser i frontruta drar ned.
NYE ZAFIRA: Kjapp og komfortabel. Lavt forbruk. Ikke mest praktisk i familieklassen.
SMART BIL: Mazda 5 har mer enn utseendet med seg. Den er en av fleksiklassens mest praktiske biler.
MODERNE: Mazda har lagt seg i selen med sin nye familiebil. Du sitter bra bak rattet, og omgivelsene er tidsriktige.