Smartklubben

Når Petter Stordalen slår seg sammen med Erling Folkvord, har vi et alvorlig miljøproblem, skriver Marie Simonsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det ble lansert som et historisk øyeblikk, en hotellbaron og en RV-er på samme politiske plattform. Eller nærmere bestemt perrong. Stordalen og Folkvord sto skulder ved skulder på Holmlia Stasjon i Oslo og delte ut bladet Malmøykalven i morgenrushet i går. Gratisbladet er en pamflett mot Oslo Havns giftdeponi i indre Oslofjord. Samtidig rykket milliardæren Stordalen inn annonser i riksavisene med oppfordring til velgerne om å stemme ut politikere som vil dumpe gift i fjorden. Stordalen har dessuten tilbudt penger til partier som støtter hans sak. Folkvords RV ville holde seg ren og rank og avslo tilbudet, men samarbeider gjerne om saka.

– Mannen har skaffet seg ganske god peil ... Men vi lar oss ikke sponse av folk som på samfunnssida er på helt motsatt side av oss, sa Folkvord om sin nye miljøpartner.

Miljøvern har lenge vært møtested for usannsynlige partnere. Bellona og Fredric Hauge er blant dem som har samarbeidet tett med industri og næringsliv opp gjennom årene, ikke uten å bli beskyldt for å gå til sengs med fienden. Aktivister og politikere har så langt hatt det moralske overtaket i debatten, men Stordalens innhopp i den lokale valgkampen er nok et uttrykk for at det er i ferd med å endre seg. Mens den store politiske klimadebatten og miljøløftene har ført til få konkrete tiltak, er næringslivet både her hjemme og ute i full gang med å investere seg grønne og drive klimapolitikk i praksis.

Stordalen er ikke alene. Smart Club-grunderen Atle Brynestad reddet i forrige uke Hurum Papirfabrikk fra nedleggelse. Han vil i stedet utvide og satse enda sterkere på miljø og resirkulering. I fremtiden skal den gamle papirfabrikken bli et teknologisenter for fornybar energi. Fra før har Brynestad en eierandel i el-bilen Think og finansierer blant annet forskning på planteolje som kan erstatte biodiesel.

Industrieier Jens Ulltveit-Moe har investert i vindenergi og et bioetan-anlegg i Brasil. Han regner med at 40 prosent av investeringene hans de neste ti årene vil være i miljøvennlige selskaper, men han tror ikke på noe videre avkastning før det politiske systemet gjør ord til handling. – Mye bråk og lite ull, sier investoren om dagens klimadebatt.

I kveldens TV-debatt står klima på dagsorden for første gang i løpet av valgkampen. Optimister spådde tidligere i år, da hele landet var høyt på klimabølgen etter Arbeiderpartiets landsmøte, at dette kom til å bli det store miljøvalget. Jeg tippet at det ikke kom til å skje av den enkle grunn at valgkamper egner seg dårlig for å legge tøffe regninger på bordet til velgerne. Å foreslå merkbare klimatiltak som rushtidsavgift og veiprising er risikosport. Vel er vi for miljøet og alt det der, men det skal ikke ramme meg og min familie. Sannheten har ikke sunket inn.

Det har den i næringslivet, hvor man både kynisk og realistisk kalkulerer med at miljøtiltak er uunngåelig, og det kommer til å bli svinedyrt uansett. I valget mellom å fortsette å forurense som før, eller være i forkant av utviklingen, velger stadig fler det siste, i miljøspørsmålet som i alle andre forretningsspørsmål. De vil ikke vente på at politikerne får klarsignal fra velgerne om å vise lederskap.

Så langt er det fagmiljøene og politikere som har frontet miljøsaken. Slik vil det fortsatt være. De har retorikken på tunga og makt til å regulere framtidas miljøsamfunn, men de vet mindre om hvordan arbeidslivet fungerer. Teknologiutvikling og andre miljøsatsinger må nødvendigvis skje i næringslivet. Det kommer til å koste et utall milliarder som ikke kan gå over skatteseddelen, og dermed blir det helt avgjørende at politikere og næringsliv jobber tettere sammen enn de gjør i dag.

SMARTKLUBBEN: Petter Stordalen og Erling Folkvord sto skulder ved skulder på Holmlia Stasjon i Oslo og delte ut bladet Malmøykalven i morgenrushet i går. Foto: Scanpix
SMARTKLUBBEN: Petter Stordalen og Erling Folkvord sto skulder ved skulder på Holmlia Stasjon i Oslo og delte ut bladet Malmøykalven i morgenrushet i går. Foto: Scanpix Vis mer

Petter Stordalen får mye oppmerksomhet og goodwill for sin miljøinnsats, enten han opptrer som aktivist eller kjører el-bil. Noen mener ufortjent mye. Er det ikke ren image-bygging, en smart forretningside for å selge hotellrom? La oss håpe det. Hvis miljøvern ikke er en smart forretningside, er vi i skikkelig trøbbel.