Småsparere og tyskere laster opp

- Voldsom interesse, sier investeringsøkonom.

BRENNHET: Siden børsåpningen tirsdag er det omsatt NEL-aksjer for nær 2,4 milliarder kroner. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
BRENNHET: Siden børsåpningen tirsdag er det omsatt NEL-aksjer for nær 2,4 milliarder kroner. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

(Finansavisen:) NEL-aksjen har vært brennhet etter eksplosjonen ved Uno-X’ hydrogenstasjon i Sandvika i Bærum tidligere i uken og er periodevis blitt omsatt mer enn tungvektere som Yara og Equinor.

Siden børsåpningen tirsdag er det omsatt NEL-aksjer for nær 2,4 milliarder kroner. En fersk aksjonæroversikt viser at det er tyske investorer og Nordnet-kunder som står bak mye av handelen.

Clearstream nær 24 prosent

Omsetningen var desidert størst torsdag, da aksjer for nær en milliard kroner byttet hender.

Ingen av investorene i nominee-kontoen hos forvaltningsselskapet Clearstream Banking skal hver for seg eie mer enn 5 prosent av NEL, men samlet er tyskerne størst. Ledelsen i NEL har tidligere uttalt at de fleste av investorene bak kontoen kommer fra Tyskland.

Forvaltningsselskapet har økt eierandelen gradvis over flere måneder.

I forrige uke steg beholdningen med nær 29 millioner aksjer, og etter å ha kjøpt mer enn 30 millioner aksjer denne uken, kontrollerer Clearstreams kunder nå 23,8 prosent.

Storhandel fra Nordnet

I tillegg skal spåsparere fra Nordnet ha gått nærmest amok torsdag ettermiddag. Konsulentselskapet NEL hyret inn for å granske eksplosjonen, la da frem sine foreløpige konklusjoner og gikk langt i å «frikjenne» hydrogenselskapet.

Aksjen gjorde umiddelbart helomvending og endte opp nær 14 prosent, etter å ha åpnet ned 5.

- Det har vært en voldsom interesse for aksjen, konstaterer investeringsøkonom Mads Johannesen.

Han viser til at Nordnets kunder sto for nær 34 prosent av totalomsetningen i aksjen torsdag.

Beholdningen til Nordnet Bank er dessuten økt til 1,65 prosent i den siste tilgjengelige aksjonæroversikten fra torsdag ettermiddag, opp fra 1,47 prosent ved inngangen av uken.

- Hva er det som gjør NEL-aksjen så populær blant Nordnet-kunder?

- Det er troen på det grønne skiftet og alt snakket om miljøvern blant politikere og i media. Det henger også sammen med spillet om hva som blir fremtidens energiløsninger. Dette vet ingen hvordan vil se ut, men det har vært mye interesse knyttet til hydrogen den seneste tiden, sier Johannesen.

Én som på sin side hevder å ikke ha troen på grønne aksjer, er investor Øystein Stray Spetalen. Selv var han blant NELs største aksjonærer i en årrekke, før han våren 2017 dumpet de siste aksjene og tok med seg gevinsten på 177 millioner kroner.

Nå er imidlertid de såkalte miljø- og samfunnsvennlige aksjene, ESG-aksjene, fulle av sykdomstegn, mener han.

«Jeg tror at aksjene kan kollapse 70-80 prosent fra et eller annet nivå, siden det ikke er fundamental inntjening som forsvarer prisingen», sa han under Investordagen tidligere i uken.

Manglende lønnsomhet har eksempelvis ikke forhindret NEL-aksjen i å nær doble seg det seneste året.

- Jeg forstår skepsisen til Spetalen når det gjelder prisingen av slike typer aksjer, siden det er få av selskapene som tjener penger. Samtidig har NEL fått mange nye kontrakter som skaper store forventninger til fremtiden, sier Johannesen.

Stenger i Danmark og Tyskland

Foruten å ha ført til skyhøy omsetning av NEL-aksjer, har trykkbølgen fra Sandvika-eksplosjonen også nådd hydrogenaktører utenfor landegrensene.

Danske medier melder at samtlige av danskenes åtte hydrogenstasjonene er stengt.

Selskapet Danish Hydrogen Fuel, som blant annet har energiselskapet OK på eiersiden, drifter fire av stasjonene.

Direktør Niels Ole Christensen bekrefter overfor avisen Ingeniøren at nedstengelsen skyldes eksplosjonen i Sandvika.

Det skal være NEL som leverte stasjonene til Danish Hydrogen Fuel. Teknologien skal angivelig være av en annen type, men ifølge Christensen ønsker ikke selskapet å ta noen sjanser.

Også Copenhagen Hydrogen Network, som drifter de resterende fire stasjonene, er stengt som et forebyggende tiltak.

Ifølge en talsperson fra H2 Mobility Deutschland er dessuten fire av Tysklands 70 hydrogenfyllestasjoner stengt , skriver avisen Die Welt.

Ruter stanser busser

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen har kollektivselskapet Ruter hatt fem hydrogenbusser og en fyllestasjon på Rosenholm i Oslo i drift siden 2012.

Bussene er nå parkert og stasjonen, som er levert og driftet av Air Liquide, er stengt.

- Det er ingenting som tyder på at risikoen for å bruke anlegget har økt, men vi gjør dette som et ekstra sikkerhetstiltak, sier han.

Bussene ble ifølge Johansen tatt ut av drift tirsdag, mens stasjonen ble nedstengt torsdag.

- Hvordan har egentlig hydrogenbussene fungert i drift?

- Det har vært noen tekniske utfordringer og barnesykdommer, som er naturlig når det er snakk om et testprosjekt, men det har fungert ganske bra, sier kommunikasjonsrådgiveren.

NEL-aksjen endte fredag ned 1,3 prosent, til 5,77 kroner.

Andre økonominyheter:
Trygve Hegnar: Billig strøm
Søndagens aksjetips