Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Smått med iQ

Hovedkonkurrenten heter Smart. Hva annet kunne da navnet bli enn iQ?

SMART NOK?: Toyota iQ er en designmessig nyskapning og en smart bybil som også tåler landeveien. Men den flytter ingen teknologiske grenser. Foto: Krister Sørbø
SMART NOK?: Toyota iQ er en designmessig nyskapning og en smart bybil som også tåler landeveien. Men den flytter ingen teknologiske grenser. Foto: Krister Sørbø Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Japanerne er eksperter på å presse seg sammen. De er mange, landet er lite, og det meste er trangt. Og selvfølgelig måtte da Toyota servere verden en minibil med baksete - hvor halvannet menneske kan presse seg inn. Uten bagasje.

Med en lengde på 2,99 har Toyota født den minste fireseteren som noensinne har rullet ut av en bilfabrikk.

V-rekord
«Downsizing» er altså oppskriften bak Toyota iQ. Her har saftpressa jobbet intenst, og resultateter blitt et hardt krympet kjøretøy som man tror er en toseter ala Smart eller Think, men som altså ikke er det.

Fem år har det tatt å utvikle iQ som i følge Toyota skal være en smågenial bybil - som også kan brukes på landeveien.

iQ skal bidra til renere luft for oss alle, men i den forbindelse burde kanskje hybridspesialistenToyota har gitt oss en ny hybrid eller en banebrytende elektrisk iQ. Det hadde vært riktig kult, men altså ikke denne gang. Teknologien er kort og godt tradisjonell med forbruk og utslipp selvfølgelig på et beskjedent nivå. Totalinntrykket blir dermed en artig og oppfinnsom knøttbil med verdensrekord i plass. Men ikke noe mer.

Overrasker på veien
Bak rattet i iQ er det likevel ok å være. Bilen overrasker med tilforlatelige egenskaper også utenfor bygrensene — i motsetning til de fleste andre minibilene. Vi følte faktisk ikke trailertrafikken på E18 like truende som vi har gjort om bord i visse konkurrenter. Sammenlignet med storebroren Yaris er iQ hele 76 centimeter kortere, men bare 1,5 cm smalere.

Dermed føler du at du har en større bil mellom hendene - inntil du snur deg og ser rett inn i bakruta og ned på asfalten. Du kan imidlertid trøste deg med at Toyota har lansert en verdensnyhet i iQ — kollisjonspute i bakruta. Og det er slett ingen spøk.

Bilen har også toppkarakter i krasjtest hos NCAP — men ikke vær kjepphøy av den grunn. En liten bil vil alltid være et risikosted om ting går helt galt. Selv med hele ni kollisjonsputer.

Imponerer ikke
Førerplassen er spesiell med et asymmetrisk dashbord som er ment å gi lettere tilgang til baksetet på høyresiden. Det funker faktisk. iQ gir fin kvalitetsfølelse, du sitter overraskende bra foran, og støynivået sjenerer ingen — ikke en gang i motorveihastigheter.

Motoren vi kjørte, 1,0 liter Multidrive med 68 hk, drakk 0,47 på mila i snitt. Med fem gir synker forbruket til 0,43 og CO2-utslippet til 99 gram. Med 90 hesters diesel synker tørsten til 0,40. Vi har kjørt større biler med samme snittforbruk.

Stiv pris
Om markedet er klar for iQ er et åpent spørsmål. Til nå i år er det solgt henimot 350 stykker av den, og det er vel greit. Men prisen er unødig stiv - iQ er faktisk dyrere enn broren Aygo som er 42 cm. lenger.

Timingen er imidlertid god. Her ilandet har salget av minibiler økt med over 80 prosent. Men om Toyotas iQ er høy nok— tja, det vil tida vise.

Stem på din favoritt til Årets Bil!

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling