SOLGT: De seks ombygde norske missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Hauk», «Jo», «Stegg», «Terne» og «Tjeld» til kai ved Karljohansvern i Horten før avhending til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global. Nå driver de piratjakt og skatteinnkreving i Nigeria. - Oppsiktsvekkende og betenkelig, fastslår seniorforsker Morten Bøås i NUPI. Foto: Forsvaret / NUPI
SOLGT: De seks ombygde norske missiltorpedobåtene KNM «Geir», «Hauk», «Jo», «Stegg», «Terne» og «Tjeld» til kai ved Karljohansvern i Horten før avhending til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global. Nå driver de piratjakt og skatteinnkreving i Nigeria. - Oppsiktsvekkende og betenkelig, fastslår seniorforsker Morten Bøås i NUPI. Foto: Forsvaret / NUPIVis mer

- Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på

Reagerer kraftig på salget av norske krigsskip i et broket sikkerhetsmarked.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lørdag avslørte Dagbladet at seks pensjonerte norske missiltorpedobåter nå er spydspissen i en privat kystvaktstyrke kontrollert av den tidligere nigerianske opprørslederen Government «Tompolo» Ekpemupolo (44). Verken Forsvaret eller Utenriksdepartementet sjekket bakgrunnen til det britiske sikkerhetsselskapet de opprinnelig solgte fartøyene til.

- Smeller det i Niger-Deltaet igjen, så er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på, advarer seniorforsker Morten Bøås ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI).

- Uansvarlig av Norge Morten Bøås er en av landets fremste eksperter på konflikter i Afrika, og rister på hodet når han hører hvem som har fått tak i de tidligere norske missiltorpedobåtene.

- Han var en opprørsgeneral i en brutal konflikt, og det er ingen tvil om at han har blod på hendene. Selv om han ikke er en opprører nå lenger, og har dannet sitt eget sikkerhetsselskap, er situasjonen ustabil og uoversiktlig. Vi vet ikke hvor han står i fremtiden, fastslår han.

Government Ekpemupolo (44) fikk amnesti av myndighetene i Nigeria i 2009, og ble blant annet belønnet med en kontrakt verd over 600 millioner kroner for å drifte en privat kystvaktflåte med patruljebåter. De skal jakte pirater, hindre oljetyveri, beskytte offshorevirksomheten og drive pengeoppkreving og overvåking i et av verdens mest lovløse farvann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bør ikke det norske forsvaret være mer forsiktig? Hva sier dette om ansvarligheten Norge utviser når en avhender og selger forsvarsutstyr på et så broket marked? Dette er ikke noe Norge eller Forsvaret bør drive med i det hele tatt,  sier Bøås.

Hjelper ikke at de er «sivile» Som en av Nigerdeltaets mest fryktede opprørsledere ble Ekpemupolo beryktet for bruken av raske og tungt bevæpnede patruljebåter i såkalt svermtaktikk for å angripe offshoreinstallasjoner, vesltige skip og nigerianske styrker. Hans sikkerhetsselskap betegner de seks norske båtene som «nyanskaffede og datastyrte 36 meter lange skuddsikre moderskip».

Før helgen avviste Utenriksdepartementet at de har gjort noe galt ved å godkjenne salget av krigsskipene til det private sikkerhetsmarkedet, fordi båtene var strippet for sine våpensystemer og dermed var å betrakte som sivile.

- Det er ikke våpnene som er det interessante for disse karene, men skipene. Våpnene får de lett tak i. Det er bare å skru dem opp. Men nå har de skaffet seg 36 meter lange meget hurtiggående båter som de ikke hadde før, sier seniorforsker Morten Bøås.

Ingen kontroll Det er to år siden Forsvaret fikk Utenriksdepartementets velsignelse til å selge de seks missiltorpedobåtene samt det store støttefartøyet KNM «Horten» for tilsammen 74 millioner kroner til det private britiske sikkerhetsselskapet CAS Global. Det er Utenriksdepartementets kontor for eksportkontroll som godkjenner eksport av denne type materiell. Verken Forsvaret eller Utenriksdepartementet sjekket bakgrunnen til kjøperen, som ga forsikringer om at båtene skulle føres under britisk flagg og med europeisk mannskap for å bekjempe tjuvfiske i Vest-Afrika.

Verken Forsvaret eller UD undersøkte om selskapet aktet å bevæpne skipene. Kontraktene la heller ingen begrensninger på videresalg.

I NIGERIA: Bildet viser de tidligere norske missiltorpedobåtene i havna i Lagos. Foto: Privat
I NIGERIA: Bildet viser de tidligere norske missiltorpedobåtene i havna i Lagos. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!