Smiler til oss

Hvordan takle suksess? Please, la de unike sjarmbombene Yosef og Tshawe fortsette å skinne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Madcon er årets mest hardtarbeidende band. Og det mest suksessfulle. Og det mest sjarmerende og smilende. Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam framstår like uanstrengt smilende på scenen og på Seven Eleven.

«Beggin’» har ligget mange uker på britiske hitlister. Den er inne på topp ti i England, Tyskland, Frankrike, Sveits, Østerrike, Russland og Tyrkia. Denne uka gjorde godlåta et byks fra 16. til 2. plass på Billboard European Hot 100. Fredag kommer singelen «Liar» fra den nye plata. Ikke rart osloduoens bakmann er irritert over at MTV ikke kjenner sin besøkelsestid.

De har vært klare for rampelyset i ti år. De var fiks ferdige stjerner da de slo igjennom. Og for noen stjerner. Når Yosef og Tshawe klatrer opp på scenen – noe de har gjort kontinuerlig i hele 2008, det har vært et hardkjør som ville tatt knekken på de fleste artister og Tshawe burde ærlig talt holdt seg for god for den tåpelige Get-reklamen. Men altså, når guttene opptrer, utvikles en energi- og varmebølge som flommer utover publikum. Bare artister som elsker å være artister har denne effekten. Det fins ikke mange «fødte» entertainere i nyere norsk musikkhistorie, men D.D.E. og Jahn Teigen må nevnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EN ETTERMIDDAG så jeg noen unge fans som kastet seg over Yosef på Seven Eleven der han kom slentrende i knallblå hettejakke for å kjøpe pizza. Det er bare å ta av seg hatten for varmen og spontaniteten de møter publikum med, også på privaten. Ungene elsker dem. Det er kledelig når folkelige stjerner også liker folk.

MANGE NYE ARTISTER og kjendiser har et anstrengt forhold til media. Den ukjente artisten gjør først alt for å få oppmerksomhet. Neste fase er velregissert og særdeles selvbevisst. Artisten forventer massiv, ensidig positiv oppmerksomhet når plata lanseres og urealistisk flatterende foto. Så går artisten gjerne inn i en sky eller furten fase fordi han/hun får for mye, for lite eller feil oppmerksomhet. Det er deilig med artister der mediestrategien ikke skygger for artisten.

«UT OG STJÆLE HESTER»- forfatter Per Petterson reiser altså bort fra lanseringen av hans nye roman. Det kan være en fin, og smart, måte å forholde seg til boksuksessen på. Mannen må uansett få gjøre akkurat som han vil. Anne B. Ragde, Unni Lindell, Jo Nesbø, Jan Kjærstad og Vigdis Hjort er eksempler på kommuniserende forfattere som synes å like kontakt med sitt publikum. På sitt vis er også Dag Solstad effektivt kommuniserende.

De fleste artister har i motsetning til forfattere en lei tendens til å gjemme seg bak managere, plateselskapsfolk, promobeibes og stylister. Ofte vokser selvbevisstheten og selvhøytideligheten omvendt proporsjonalt med publikumskontakten og platesalget.