Sminkeboom

I fjor brukte nordmenn over seks milliarder kroner på kosmetikk. Bare sveitserne er mer forfengelige enn oss i Europa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge en statistikk fra den europeiske parfymeindustriens bransjeforening, Colipa, ligger Norge på andre plass i kosmetikkforbruk per innbygger. Bare sveitserne bruker mer penger på utseendet enn oss. Statistikken viser også at Norges årlige vekst innen kosmetikkforbruk ligger på hele 10,1 prosent i 2001, noe som er over det dobbelte av gjennomsnittet i andre europeiske land.

Selvopptatte

- TV-reklamen spilt en stor rolle. Dette er et veldig viktig medium for kosmetikkbransjen, forklarer Lars Midt-gaard, administrerende direktør i Midelfart & Co AS.

Men nordmenn har forandret seg:

- Før la vi stor vekt på naturlig skjønnhet, mens det i dag er mye mer tillatt å male seg i ansiktet, dufte godt og være mer selvopptatt .

Midtgaard vektlegger også at produktene har blitt både bedre og billigere opp gjennom åra, spesielt etter at kosmetikkavgiften forsvant på midten av 90-tallet.

Selvbruning

- Vi nordmenn er veldig flinke til å vaske oss og bruker mye penger på kosmetikk.

Gjennomsnittlig bruker en kvinne fra 14- 20 produkter per dag, mens mannen bruker rundt 8- 10, opplyser Finn Rasmussen, assisterende direktør i Kosmetikkleverandørenes forening (KLF).

Nordmenn bruker også mye penger på å forlenge sommeren:

- Vi er det landet i verden med høyest andel av selvbruningskremer, sier Midtgaard.

Omsetningen av hårfargings- og blekemidler har økt med hele 150 prosent de siste sju åra, og salget av sminke har doblet seg, ifølge en oversikt fra Kosmetikkleverandørenes forening.

Pene pensjonister

Sigurd-Armand Hauge, administrerende direktør i L'Oréal, tror også at tilveksten av yrkesaktive kvinner som blir pensjonister, er en av årsakene til den enorme veksten innen kosmetikkforbruk.

- Disse kvinnene er vant til å stelle seg, og dette fortsetter de med når de blir eldre, sier Hauge. Unge piker har også blitt sikre kunder av sminke, og dette tror Hauge skyldes en økende tilgjengelighet.

- Nå får du kjøpt all type kosmetikk, både billig og dyr, overalt. Dette gjør at forbruket øker, sier han.