Smøretur på statens regning

I dag reiser vel 200 av landets apotekere til ferieparadiset Jersey. I fire dager skal de oppvartes av Norsk medisinaldepot. Den statseide medisingrossisten betaler mesteparten av gildet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To spesialleide fly skal bringe de mer enn 200 apotekerne til den britiske kanaløya i løpet av dagen. Der blir de tatt godt imot av ledelsen i Norsk medisinaldepot (NMD) som årlig selger piller for milliardbeløp til de samme apotekerne. Gjennom business & pleasure skal konferansen sikre det statseide aksjeselskapet fortsatt gode forbindelser og framtidige markedsandeler.

En million

For den enkelte kursdeltaker koster turen beskjedne 1500 kroner. Resten av utgiftene tar Norsk medisinaldepot seg av. Og det koster å være kar: En drøy million må NMD ut med.

- Dette er både en faglig og en sosial begivenhet, sier NMDs administrerende direktør Arne Øverby om det årvisse arrangementet.

- Vi driver kundebearbeiding av ulik type og dette er en måte å både gi faglig utbytte og komme i kontakt med kunden.
- Men egentlig er vel dette reinspikka smøring med statens kroner?

- Det er en merkverdig vinkling. Dette er ikke statlige kroner.

- Ikke? Det er jo staten som eier NMD?

- Aksjene er eid av staten, ja, men dette er en konkurranseutsatt virksomhet som jobber på forretningsmessig basis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hard konkurranse

Kampen om markedsandeler i det norske legemiddelmarkedet er knallhard. Etter at markedet ble åpnet for konkurranse, har Norsk medisinaldepot fått stadig større jobb med å forsvare sin posisjon.

For det er store penger som står på spill. NMD har en årlig omsetning på svimlende 5 milliarder kroner - i en slik sammenheng blir smøre- og konferanseutgifter til landets apotekere som lommerusk å regne.

Utgifter av denne typen er blitt stadig vanligere i dette markedet, bekrefter generalsekretær i Norges Apotekerforening, Tor Landsverk.

- Det er blitt mer vanlig etter at konkurransen kom inn i bildet. Tidligere var det jo bare én grossist, i dag er det tre og skarp konkurransen mellom dem. Så de har jo forskjellige tiltak da for å holde på kunder og skaffe nye kunder.

Sammenblanding

I andre deler av pillemarkedet kan for eksempel legestanden om den ønsker nærmest rulle seg i rause gaver fra legemiddelindustrien. NMDs Jersey- arrangement er av beslektet type, mener nestleder i Stortingets sosialkomité, Gunhild Øyangen.

- Det er en del av kulturen dette her nå - og det beklager jeg. Det blir en viss sammenblanding av roller. Men det er vanskelig å få gjort noe med det, og en viss romslighet må vi jo også vise. Det viktigste er at arrangementene foregår på en lovlig og seriøs måte.

Direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet har lite til overs for denne typen arrangement:

- Det er viktig at ikke rollene blandes mellom det å motta faglige råd og det å dra på ferietur for andres regning. Da oppstår lett mistanken om at folk som skal selge oss noe, velger utfra andre kriterier enn de faglige.
Direktør Helge Lund i Legemiddelindustriforeningen påpeker at mye av kunnskapsformidlingen i det norske legemiddelmarkedet skjer etter initiativ fra nettopp kommersielle interesser: - Og det behøver ikke være noe negativt i det. Når det gjelder dette arrangementet så kjenner jeg overhodet ikke til det og kan ikke vurdere det konkret. Men jeg håper at alle som forholder seg forretningsmessig til helsepersonell, tilstreber å sørge for at midlene kanaliseres til arrangementer hvor det å gi kunnskap står i høysetet. Jeg regner med at når man arrangerer reiser av denne typen så er det fordi det er en faglig begrunnelse, sier Helge Lund.

Informasjonssjef Stein Sjølie i NMD mener Jersey-turen er verdt pengene. Ikke minst faglig:

- Det er ikke dyrere å minst like interessant å legge arrangementet til Jersey som å ha det i Norge. I tillegg kan vi lære noe av apotekene på stedet. På konferansen fokuserer vi blant annet på det engelske systemet som er et veldig liberalt system, påpeker Sjølie.

- Dessuten er dette den eneste formen for markedsføring vi har overfor våre hovedkunder.

IDYLLISK: Kanaløya mellom Frankrike og England er skjønn. Nå skal 200 apotekere på smøretur dit, på statens regning.