Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Smøring på Polet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vinmonopolets direktør, Knut Grøholt, har reagert sterkt og adekvat på opplysningene om smøring av Vinmonopolets butikksjefer som Dagbladet har gravd fram. Det må tas på alvor når så pass mange ledere lar seg smøre av en viktig leverandør. Slike ordninger er tvilsomme i alle sammenhenger, ikke fordi de nødvendigvis er lovstridige, men fordi de skaper gråsoner som plutselig kan vippe over i kriminelle forhold. For Vinmonopolet er det desto større grunn til å være aktpågiven siden bedriften har en helt spesiell plass i vårt samfunn. Statlige monopoler med stor omsetning av dyre varer vil alltid være fristende for den som vil bruke tvilsomme metoder til å oppnå en fordel fordi utbyttet kan bli så stort.

Vinmonopolet har fortsatt en solid plass i folks omdømme. Varesortimentet er bredt, det er få kunder som ikke finner det de søker i hyllene eller bak disken. Åpningstidene er blitt mer fleksible og varetilgjengeligheten generelt sett bedre, selv om monopolet ikke bare skal selge, men også tjene det motsatte formål, nemlig måteholdets sak. Ekspeditørene er åpenbart varekyndige og gir med stor glede råd. For å oppnå en slik varekyndighet er det selvsagt viktig at de også kjenner varene, også av egen erfaring. Men det må være bedriftens oppgave, ikke produsentenes eller grossistenes.

Det har vært bred politisk enighet om at vi her i landet ønsker å opprettholde den sosialpolitiske hensikt som ligger bak at Vinmonopolet i sin tid ble skapt, og videreført da EUs regler krevde at det opprinnelige systemet ble oppløst. Men vi lever i ei tid da offentlige monopoler står laglig til for hogg fra privatiseringsivrige og historieløse politikere. Det er derfor viktig at det ikke hefter mistanker om smøring bak de råd man får som kunde. I Sverige ble det nylig avslørt et omfattende system av bestikkelser og smøring ved deres vin- og brennevinsmonopol. Det ble bl.a. relatert til kravene fra Systembolagets eier om størst mulig avkastning. Vi har ingen grunn til å tro at det er slike krav som er grunnen til de smøringssituasjonene som nå er avdekket i vår egen statlige alkoholforretning. Så langt er det avdekket en ukultur som bør utryddes raskest mulig.