ADVARER: Leif Heine Skyvulstad, leder av Norsk Yrkessjåfør Allianse, advarer myndighetene mot å overse farene ved bruk av lønnsdumpede sjåfører fra øst. Foto: Privat
ADVARER: Leif Heine Skyvulstad, leder av Norsk Yrkessjåfør Allianse, advarer myndighetene mot å overse farene ved bruk av lønnsdumpede sjåfører fra øst. Foto: PrivatVis mer

- Smørmangelen blir bare blåbær

Sjåfør- og transportørorganisasjoner fra Spania til Norge truer med å blokkere grenseoverganger hvis ikke nasjonale myndigheter straffer bruk av lønnsdumpa sjåfører.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den danske regjeringen har fått 14 dager på seg til å svare på om den vil stoppe østeurpeisk lønnsdumping på landeveiene.

- Hvis ikke vil det bli stopp fra Spania til Norge. Og husker du smørmangelen ved juletider? Den blir bare blåbær. Det kommer til å bli mangel på alt, forteller Leif Heine Skyvulstad, leder av Norsk yrkessjåfør allianse.

Ultimatumet kom fra nærmere 700 deltakere fra sjåfør- og bileierorganisasjoner fra Belgia, Holland, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge, som holdt møte i Middelfart i Danmark sist helg.

Skyvulstad var en av talerne på møtet i Middelfart. I morgen møter politikere på Stortinget, for blant annet å snakke om dette.

Kan skje raskt På spørsmål om når det kan bli aksjoner, svarer Skyvulstad at det er ment å skje raskt dersom den danske regjeringen er negativ. Blir det positiv reaksjon må saken videre til EU.

- Da kan det fort gå godt over en måned før noe skjer, sier han.

Kravet som sjåfør- og bileierorganisasjonene har kommet med, gjelder full stopp i det som kalles kabotasje. Det vil si utenlandske sjåfører som kjører varer innenlandsk i andre stater enn der transportmidlene hører hjemme. I Norge gjøres dette på dispensasjon fra lovverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tusevis uten jobb - Vi vil ha total stopp. Også på dispensert kabotasje fram til 2014. Grunnen er at EU fra 1. januar 2014 vil åpne for fri kabotasje fra øst. Da blir vi innvadert av transportører, og tusenvis av norske sjåfører kan bli stående uten jobb, advarer Skyvulstad.

Han hevder norske myndigheter bare sitter stilltiende og godtar dette.

I Danmark hevdes det at mellom 7000 og 8000 sjåfører har mistet jobben på grunn av konkurransen fra øst. I Tyskland kjører landets egne sjåfører for 1100 Euro i måneden, for å klare å konkurrere.

- Et lønnsnivå ingen kan overleve på, sier Skyvulstad.

FORSLAG: Bård Hoksrud i Frp vil fremme forslag om å stoppe all kabotasje i Norge fram til 2014
Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
FORSLAG: Bård Hoksrud i Frp vil fremme forslag om å stoppe all kabotasje i Norge fram til 2014 Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet Vis mer

Tranpsortlederen hevder at østeuropeiske transportører kommer med drivstoff og mat til sine sjåfører, som dermed unngår å legge igjen så mye som ei krone i de landene de opererer. Noe som for øvrig er ulovlig.

Ulykker På onsdag vil Frp-politiker Bård Hoksrud fremme forslag i Stortinget, som i store trekk er likt med det ultimatumet den danske regjeringen har fått overlevert etter møtet i Middelfart.

- Vi vil har stopp i kabotasjen fram til 2014. Dette er det samme som er fremmet både i Sverige og i Danmark, forteller Hoksrud.

Stortingspolitikeren ser også andre farer enn bare tap av arbeidsplasser, med østeuropeiske vogntog og sjåfører.

- Beregninger viser at sjåfører og biler derfra står for rundt 20 prosent av transporten i Norge, men er representert i rundt 80 prosent av ulykkene. Der tyngre kjøretøy er involvert, sier Bård Hoksrud.

En henvendelse til Samferdselsdepartementet viser at det i Norge ikke finnes noen oversikt over omfanget av kabotasje. Annen kommentar fra politisk hold har Dagbladet ikke lykkes å få.


  Kravet som sjåfør- og bileierorganisasjonene satte ned er full stopp i det som kalles kabotasje. Det vil si at utenlandske sjåfører kan kjøre varer innenlandsk i andre stater enn der transportmidlene hører hjemme. I Norge er dette en dispensasjon fra loven, som egnetlig forbyr slikt.

LØST RATT: Her er vegvesenets sjokkbilde av trafikkfarlige østeuropeiske vogntog. Løst ratt. Lastebil

Foto: Statens vegvesen
LØST RATT: Her er vegvesenets sjokkbilde av trafikkfarlige østeuropeiske vogntog. Løst ratt. Lastebil Foto: Statens vegvesen Vis mer