Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Sms-chattet for 120.000 kr på to uker

Den kontaktsøkende mannen begynte å chatte med andre via sms-tjenester. Etter 14 dager tok Telenor kontakt og opplyste om at regningen hans hadde passert 120.000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prinsippet bak tjenestene er at man betaler for hver melding man mottar, som oftest ti eller fem kroner. På enkelte tidspunkt er det fullt mulig å motta flere slike meldinger i minuttet, skriver Romerikes Blad.

- Det er det som er så skremmende, pengene løper nesten fortere enn man kan telle dem. Hvorfor var det ingen som fortalte oss hvor dette bar hen, før det kom opp i slike beløp? spør den daglige lederen i bedriften hvor mannen jobber.

Mannen hadde mobiltelefon gjennom jobben, og regningen havnet hos arbeidsgiveren. Mannen sier at han visste at sms-tjenestene kostet penger, men at han ikke hadde drømt om at beløpet skulle komme så ut av kontroll.

120.000 kroner for 14 dagers mobilbruk tilsvarer 8.571 kroner i døgnet, eller 5,95 kroner i minuttet.

Assisterende informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil, som krever inn pengene på vegne at de fire sms-selskapene mannen har benyttet, fraskriver Telenor Mobil alt ansvar for at ikke bruken ble stanset tidligere.

- Dette er et tragisk tilfelle, men vi kan ikke ta ansvar for at de er kommet i et slikt uføre. Vi har 2,4 millioner kunder, og det å sjekke all trafikken med tanke på slike beløp tar tid. Vi tok kontakt etter snaue 14 dager for å gjøre oppmerksom på hvor det bar, og da ble abonnementet sperret like etter, opplyser Tuman Johnsen.

NTB