HANDLER MILITÆRUTSTYR: James Leavesley er også en stor britisk oppkjøper av beltevogner. Også han ble kontaktet av sudanere som ville kjøpe beltevognen BV206. Foto: Steve Leath, Express and Star
HANDLER MILITÆRUTSTYR: James Leavesley er også en stor britisk oppkjøper av beltevogner. Også han ble kontaktet av sudanere som ville kjøpe beltevognen BV206. Foto: Steve Leath, Express and StarVis mer

Smutthullet Norge

En av Europas største forhandlere av militært utstyr bekrefter at Norge var et smutthull for å omgå EUs våpenembargo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lørdag avslørte Dagbladet hvordan 30 militære beltevogner ble sendt via Norge til krigsherjede Sudan. For å unngå våpenembargoen EU innførte etter folkemordene i Darfur, valgte den britiske storhandleren i brukt militærutstyr Andrew Jackson, å sende beltevognene han hadde kjøpt av Forsvaret tilbake til Norge og videre til det krigsherjede landet.

Det britiske selskapet Leavsley International er en av Europas største forhandlere av brukt militært utstyr. Eier James Leavesley bekrefter overfor Dagbladet at han også i 2005 ble kontaktet av sudanesere som ønsket å kjøpe beltevogner av typen Hägglund BV206.

- Vi ble spurt om vi kunne levere 30 stykker BV206 til Sudan og spurte britiske eksportmyndigheter om lisens. De sa nei, så vi gikk ikke videre. Siden vi viste at sluttbrukeren ville være i Sudan kunne vi ikke lovlig ha eksportert dem via Norge, sier James Leavesley til Dagbladet.

For han var godt klar over at Norge på den tiden var et mulig smutthull for å eksportere til Sudan.

ARBEIDSHEST: BV206 har vært selve arbeidshesten i Hæren, og er spesialbygget for å frakte 17 stridsutrustede soldater gjennom alt slags terreng. Den ble utviklet for det svenske og norske Forsvaret, og finnes ikke i sivil utgave. Foto: Stian Solum / Forsvaret
ARBEIDSHEST: BV206 har vært selve arbeidshesten i Hæren, og er spesialbygget for å frakte 17 stridsutrustede soldater gjennom alt slags terreng. Den ble utviklet for det svenske og norske Forsvaret, og finnes ikke i sivil utgave. Foto: Stian Solum / Forsvaret Vis mer

- Det var et smutthull for noen år siden. Vi benyttet det ikke, men det gjorde kanskje andre.

Han forteller at omtrent halvparten av de som tar kontakt for å kjøpe militært utstyr er personer han omtaler som «uønskede». 

- En «uønsket» betyr at de kommer fra land vi vet vi ikke får eksportere til , eller fra områder av verden der vi vet vi aldri vil få pengene våre, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi stiller en masse spørsmål. Det er best sånn, for jeg vil ikke bli vekket klokka tre på natta av menn i uniform.

BILDEBEVIS: Her ruller en av de ombygde BV206 beltevognene inn i det gigantiske transportflyet som fraktet dem til Sudan. Dette bildet ble beslaglagt av norske tollere under en auksjon og ble brukt som bevismateriale i saken mot britiske Andrew Jackson.
BILDEBEVIS: Her ruller en av de ombygde BV206 beltevognene inn i det gigantiske transportflyet som fraktet dem til Sudan. Dette bildet ble beslaglagt av norske tollere under en auksjon og ble brukt som bevismateriale i saken mot britiske Andrew Jackson. Vis mer

Det var omtrent det som skjedde med hans konkurrent, Andrew Jackson, da britiske tollmyndigheter i 2007 fant ut at han hadde takket ja til forespørselen fra Sudan og sendt vognene via Norge.

Folkemord Da grusomhetene i Darfur ble kjent, vedtok FNs sikkerhetsråd i 2004 en våpenembargo. Men den var så full av kompromisser med Sudans venner i Russland, Kina og Pakistan at FN-embargoen i praksis ikke hadde stor virkning. Både EU og USA tok konsekvensen av dette og innførte sine egne våpenembargoer. Men Norge gjorde ingen ting.

- Sanksjoner og embargoer er et stadig viktigere virkemiddel i internasjonal politikk. Men sanksjonene er først særlig effektive om alle er med. Hvis noen ikke er med, er det alltid en fare for at de blir brukt som smutthull, sier direktør Ulf Sverdrup i Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

Overfor kjøperne i Sudan omtalte Jackson Norge som «den andre løsningen».

- Når EU allerede har innført sanksjoner bør Norge vise særlig aktsomhet så vi ikke blir et smutthull. Det er uheldig om Norge bruker sitt utenforskap til å undergrave EUs utenrikspolitikk, dersom det ikke er formålet, sier Sverdrup.

NUPI-direktør:  Ulf Sverdrup. Foto: Scanpix
NUPI-direktør: Ulf Sverdrup. Foto: Scanpix Vis mer

Han sier at alle land som stiller seg utenfor sanksjoner tar på seg en stor risiko.

- Og den risikoen bør avveies mot verdien av å ha en selvstendig utenrikspolitikk, sier han.

NUPI-direktøren peker også på at den omfattende eksporten av brukt militært utstyr fra Norge bør føre til ekstra aktsomhet i håndteringen av eksportkontroll-regelverket.

Hull i dørken EU-embargoen er klar. Alle militære kjøretøy er omfattet, og Hägglund beltevogner er konstruert for militært bruk. De ble produsert for det norske og det svenske forsvaret.
Et par år etter at britiske tollmyndigheter hadde slått til mot Andrew Jackson, endret UDs eksportkontroll sin klassifisering av beltevogner.

Men fortsatt var det norske regelverket mer åpent for tolkning enn EUs. I praksis kunne beltevognene bli sivile ved å demontere ekstralysene, bore hull i dørken og male over kamuflasjen.

DØMT: L. Jackson & Co er en av Europs største forhandlere av brukt militært utstyr. Inne på en nedlagt rakettbase står Hägglund BV206 beltevogner på rekke og rad. Foto: Tore Bergsaker
DØMT: L. Jackson & Co er en av Europs største forhandlere av brukt militært utstyr. Inne på en nedlagt rakettbase står Hägglund BV206 beltevogner på rekke og rad. Foto: Tore Bergsaker Vis mer

- Det er ikke boret hull i en eneste beltevogn som er solgt fra Forsvaret. De kom rett fra felt, sier en stor aktør i forsvarsmarkedet.

Flere Dagbladet har vært i kontakt med, hevder de aldri oppfattet at det lå noen restriksjoner knyttet til de rundt 500 beltevognene som er blitt solgt på auksjoner og partisalg til private aktører.

Lisens «I forbindelse med omfattende avhending av beltevogner fra Forsvaret var det behov for å klargjøre hvilke egenskaper ved beltevogner som ble ansett som militære kapasiteter, og dermed kreve en lisens fra Utenriksdepartementet. Dette ble gjort i en pressemelding datert 2009 som ble lagt ut på våre hjemmesider, og formidlet til Forsvaret. I samme pressemelding ble det gjort oppmerksom på «fang-alt» paragrafen i Utenriksdepartementets forskrift», skriver UDs pressetalskvinne Ane Haavardsdatter Lunde i en epost.

«Fang alt» er en sekkepostbestemmelse som sier at alt utstyr som kan brukes militært krever lisens for eksport.