Snakk med barna om kosthold

Enkle råd de tar med seg som voksne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lære mer om kosthold? Prøv Dagbladet.nos vektklubb Litt lettere!

(Dagbladet.no): Omfattende, amerikansk undersøkelse viser at enkel kostholdsopplæring for barn gjør at de spiser sunnere når de blir voksne.

Matvaner

Studiet tok for seg 595 barn mellom åtte og ti år.

Halvparten av disse fikk sammen med sine foreldre veiledning i sunt kosthold. Det viste seg å være svært effektivt.

For selv etter tre år spiste barna som fikk ernæringsrådgivning mer sunt enn sine jevnaldrende i kontrollgruppen.

National Heart, Lung and Blood Institute (NHLIB) i USA har finansiert forskningsprosjektet.

På bakgrunn av resultatene lanserer de i dag et landsdekkende program, «We Can!», som tar sikte på å lære flere barn hvordan de skal velge de sunne matalternativene.

STOR NYTTE AV MATVAREKUNNSKAP: Enkel innføring i kostholdslære gjør at barn velger sunne alternativer når de blir eldre. Foto: SCANPIX
STOR NYTTE AV MATVAREKUNNSKAP: Enkel innføring i kostholdslære gjør at barn velger sunne alternativer når de blir eldre. Foto: SCANPIX Vis mer

- Det viser seg at barn som lærer å spise sunt i oppveksten, fortsetter å spise sunt, forklarer leder for NHLIB, Elizabeth Nabel til Associated Press.

Balansert kosthold

Samme undersøker viser at pizza, snacks og godteri utgjør så mye som en tredjedel av kostholdet til de amerikanske barna.

Men istedenfor å forby barna å spise den type mat, råder legene og forskere bak kampanjen at man heller legger vekt på å lære bort betydningen av et balansert kosthold.

Matvarene blir delt inn i tre kategorier: «alltid-mat» som kan spises hver dag, «av og til-mat» som kan nytes et par ganger i uken og «ops-mat» som kan spises en gang i blant.

Et godt eksempel er valg av sunne frokostalternativer. Frokostblandinger uten for mye sukker og med høyt fiberinnhold og grovt brød er «alltid-mat».

Pannekaker og fint brød er «av og til-mat» forbeholdt helgen. Søte frokostblandinger og bakverk som croissanter er «ops-mat» til sjeldnere anledninger.

Enkle grep

Ernæringseksperten Linda Van Horn ved Northwestern University har gjennomført studiet.

Hun bekrefter at de sunne matvanene barna lærer når de er små, følger de også når de blir gamle nok til å velge maten selv.

Van Horn anbefaler at barna i barneskolealder venner seg blant annet til å drikke melk med redusert fettinnhold. Det betyr at du må velge lett, ekstra lett eller skummet istedenfor helmelk.

Et annet viktig grep er å introdusere blant annet epler, gulrøtter og rosiner som snacks.

NOK ENERGI TIL EN HEL SKOLEDAG: En matpakke med grovt brød og lettmelk sørger for at småkrabatene har nok energi til å lære og leke seg gjennom skoledagen.
SMARTE VALG: Istedenfor å forby spising av pizza og godteri, gjelder det å fortelle hva som kan spises og når. Amerikanske forskere foreslår tre kategorier: «alltid-mat», «av og til-mat» og «ops-mat».