JAVA-FRITT: Her er «BankID-firkanten» slik den vil se ut i den nye, Java-frie mobilversjonen. Illustrasjon: BankID Norge
JAVA-FRITT: Her er «BankID-firkanten» slik den vil se ut i den nye, Java-frie mobilversjonen. Illustrasjon: BankID NorgeVis mer

Snart er det slutt på Java-plunder i nettbanken

- Det ble strevsomt, og for vanskelig for noen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter et års arbeid, er BankID Norge snart i mål med en ny versjon av BankID eller elektronisk e-ID, hvor du ikke lenger er avhengig av å ha dataprogrammet Java installert.

- Til høsten, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland når Dagbladet spør når den nye løsningen er klar. Nærmere bestemt skal den være ferdig levert innen oktober i år. Deretter vil bankene ta den i bruk i sine nettbanker «så fort som mulig» - forhåpentligvis før jul.

Bankbytte unødvendig BankID Norge, hvor Steinsland er kommunikasjonssjef, forvalter og videreutvikler BankID, som er et samarbeid mellom bankene i Norge.

- Du slipper å bruke Java, men du trenger ikke bytte bank, passord eller kodebrikke, sier Steinsland om den nye løsningen.

Hun forklarer at det som har ført til problemer for mange brukere, er at de stadig må oppgradere dataprogrammet Java for å kunne bruke BankID.

Strevsomt - Vi vet at mange har slitt med oppdateringen. Det ble strevsomt, og for vanskelig for noen. Det har betydd mange telefoner til bankenes kundestøtteavdelinger, sier Steinsland.

Selv om kundesentrene stort sett har greid å hjelpe dem som har ringt, har det hele ført til en viss frustrasjon både hos kunder og i banker.

Men nå er det altså snart over.

- Nå er vi i innspurten på produksjonen, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland.

«BankID-firkanten» Allerede for et knapt år siden skrev nettstedet DinSide om BankIDs prosjekt for å kvitte seg med Java, og hvordan den nye løsningen vil bli seende ut.

Nettstedet forklarte at det er «BankID-firkanten» som blir byttet ut, og at det i stedet for en såkalt Java-applikasjon med den nye løsningen i stedet vil dukke opp en løsning basert på helt andre standarder, som ikke krever installasjon av ekstra programvare.

Denne beskrivelsen er fortsatt dekkende for hvordan den nye BankID-løsningen vil se ut - når den er klar denne høsten.

MANGE TELEFONER: - Vi vet at mange har slitt med oppdateringen. Det ble strevsomt, og for vanskelig for noen. Det har betydd mange telefoner til bankenes kundestøtteavdelinger, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge.
MANGE TELEFONER: - Vi vet at mange har slitt med oppdateringen. Det ble strevsomt, og for vanskelig for noen. Det har betydd mange telefoner til bankenes kundestøtteavdelinger, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge. Vis mer