Snart kan du ringe gratis

Gled dere, landets telefonkonger og dronninger! Om kort tid kan dere vinke farvel til skyhøye telefonregninger. Nå starter nemlig de store teleoperatørene krigen om å få betale regningen din. Men de lukrative tilbudene har sin pris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De reklamefinansierte gratissamtalene koster deg tid i form av jevnlige avbrytelser. Ti sekunder med reklame for bind eller tannkrem hvert halvannet minutt er kanskje ikke det mest romantiske du kan tenke deg. Men med en slitsom svigermor på tråden, er kunstpausene kanskje mer enn velkomne.

I Sverige, som var det første landet i verden som lanserte denne typen reklamebasert telefoni, har Gratistelefonen fått kallenavnet «Svigermortelefonen». Over 100000 svensker er i dag brukere av telefonen.
- Man frir ikke akkurat til kjæresten på GartisTelefonen. Men har du tenåringer i huset som er noen råskinn til å ringe, eller du selv bruker store beløp på å snakke med venner og familie i telefonen, er det tusener å spare, hevder Gisle Roll Ludvigsen, daglig leder i selskapet GratisTelefonen.

Selskapet er først ute i Norge med sitt gratistilbud, og nummer to i verdenssammenheng. Snart følger Telenor etter. Det samme gjør trolig teleoperatøren Telia.

Landsdekkende

Allerede fra neste måned tilbyr selskapet GratisTelefonen innbyggere i Oslo og Akershus å ringe venner og familie over hele landet gratis via sine vanlige telefoner. I løpet av året blir tilbudet landsdekkende, og på sikt kan du også ringe gratis til utlandet og fra mobiltelefon.

- Flere tusen har allerede registrert seg som kunder. Telefonene har ikke stått stille på kundesenteret vårt, sier Roll Ludvigsen.
Se & Hør-forlaget, plateselskapet BMG Ariola og CC Vest kjøpesenter er blant dem som har meldt seg på i annonsekampen.

- Tilbudet er godkjent av både Datatilsynet og Post- og Teletilsynet, sier Roll Ludvigsen.

Forbrukerombudet opplyser til Dagbladet at tilbudet heller ikke er i strid med markedsføringsloven. Gratistelefonen er et frivillig tilbud og annonsørene betaler bare for hver gang noen hører deres reklame. Reklamespottene er i tillegg skreddersydd etter hvor du bor i landet. Det betyr at solhungrige bergensere kan få servert værrapporter fra Gran Canaria og bestille fristende kataloger fra turoperatørene med et tastetrykk, mens innbyggerne i Tromsø får servert nærbutikkens knalltilbud på bleier.

Den knallharde kampen om telekundene gjør at GratisTelefonen ikke får kundene for seg selv altfor lenge.
Telenor er i full gang med med å planlegge lanseringen av et tilsvarende tilbud. Teleoperatøren Telia ligger også i startgropa, men avventer foreløpig testresultater fra Sverige før de tar en endelig avgjørelse.

Stor interesse

- Vi vil ha et konkurransedyktig tilbud til våre kunder innen året er omme, sier Elisabeth Gjølme, informasjonsdirektør i Telenor Privat. Hun tror telefonen er i ferd med å bli nok en viktig reklamekanal.

Under en test selskapet gjennomførte på Gjøvik i fjor vår, tok 12000 abonnenter hele 40000 gratissamtaler i løpet av én helg.
- Tilbudet ble veldig godt mottatt, spesielt blant ungdom og studenter. For folk som koseprater mye i telefonen og som samtidig er opptatt av hva dette koster, er gratistelefonen et ypperlig tilbud, sier Gjølme.

Fritt valg

Informasjonsdirektøren i Telenor understreker at kundene selv kan velge om de vil benytte seg av gratistelefonen før hver samtale.

Teleoperatøren NetCom har foreløpig ingen planer å lansere Gratistelefon til sine kunder.