DNA-JAKT: Bildet fra 2011 viser teknikere ved avdeling for biologiske spor ved Divisjon for rettsmedisin og rusmiddelforskning som utfører forarbeidet til å lage en DNA-profil. Foto: Anita Arntzen/DagbladetVis mer

Snart kan kriminelle bli DNA- avslørt av én eneste celle

Ny metode kan også identifisere kreft i blodet.

(Dagbladet): Forskere ved Harvard-universitetet i USA har revolusjonert DNA-analyser. Med en helt ny teknikk kan forskerne nå avkode en persons genetiske fingeravtrykk ut fra en enkelt celle, skriver Videnskab.dk.

Politiet har lenge kunnet identifisere og felle kriminelle ut fra en DNA-profil basert på en dråpe blod eller et hårstrå. I framtida kan de klare seg med langt mindre, skriver forskningsmagasinet.

Den nye metoden fra Harvard-universitetet setter markant mindre krav til de prøvene politiets teknikere bringer med seg fra et åsted, men teknikken kan også brukes til å identifisere kreft på et tidlig stadium eller avgjøre om et foster er disponert for arvelige sykdommer.

- Stor utvikling - Hvis du gir meg en enkelt celle fra et menneske, kan jeg gjøre rede for 93 prosent av personens genom. Og er det en enkelt mutasjon i genomet, kan jeg finne den med 70 prosents sikkerhet. Dette er en stor utvikling, sier Harvard-professor Xiaoliang Sunney Xia på universitetets hjemmeside.

Professoren har ledet forskningsgruppa som i desember beskrev den nye metoden for DNA-analysering i det anerkjente tidsskriftet Science.

Den nye teknikken bærer navnet MALBAC. På mange måter likner den på tidligere teknikker som Polymerase Chain Reaction (PCR) og Multiple Displacement Amplification (MDA), som går ut på å duplisere en liten mengde DNA-materiale mange ganger inntil det er nok DNA til at det kan undersøkes med andre teknikker som finner det genetiske fingeravtrykket.

Men PCR og MDA dupliserer genomet ujevnt. Noen områder blir duplisert mange ganger, andre områder blir duplisert i begrenset grad. Fordelen med MALBAC er at genomet blir dublisert én til én, noe som gir større treffsikkerhet.

Stort potensiale Forskerne ser et stort potensiale i at de nå kan analysere en persons DNA ut fra en enkelt celle. De mener de vil være i stand til å identifisere krefttyper langt tidligere i sykdomsforløpet enn det som er mulig i dag. De kan ta blodprøver, og karakterisere krefttype ut i fra små svulster som beveger seg i blodstrømmen.

Forskerne tror også metoden vil gjøre det enklere å diagnostisere DNA-skader i fostre.

GJENNOMBRUDD: Professor Xiaoliang Sunney Xia ved Harvard-universitetet i USA står bak en ny, revolusjonerende metode for DNA-analyse. Foto: Rose Lincoln/Harvard University Vis mer